Warenhuizen kunnen consument niet meer bijbenen

Grote warenhuizen lijken na ruim een eeuw overheersing in de stadscentra hun beste tijd te hebben gehad. De Europese grootwinkelbedrijven als V&D, Marks & Spencer en KarstadtQuelle zien wel klanten komen, alleen kopen ze niets.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De consumenten gaan liever naar kleinere speciaalzaken, zoals de shops van Nike en Hilfiger, waar ze wel veel geld willen uitgeven. Het grote probleem van de warenhuizen is dat mensen daar twintig jaar geleden spullen konden kopen die nergens anders te krijgen waren. Inmiddels streven de speciaalzaken als Zara en H&M het winkelmagazijn voorbij. Klanten vinden warenhuizen duf en stoffig, zo blijkt uit onderzoeken van onder meer Cap Gemini.

´Consumenten veranderen. Als ze winkelen hoort daar ook een bepaalde emotie bij en bij warenhuizen krijgen ze die niet', zegt warenhuisdeskundige B. Keizer van Cap Gemini. ´Ik zie steeds meer dat merken zoals Nike, Orange en Hilfiger met eigen winkels komen. Voorheen waren zulke winkels er alleen ter ondersteuning van het merk, maar tegenwoordig zijn het winstmakers waar klanten ook een stuk merkbeleving ondergaan.'

Die trend is de grootste concurrent van de warenhuizen. Volgens Keizer kunnen grootwinkelbedrijven alleen overleven als ze zich weten te onderscheiden. ´Hema is daar een mooi voorbeeld van. Consumenten die daar komen, weten wat ze krijgen. De formule voert weinig merken, maar wel een heldere prijspolitiek. Bij V&D (beide ketens zijn van Vendex KBB) is de formule onduidelijk. Ze blinken nergens in uit.'

Keizer denkt dat alleen warenhuizen die zich weten te onderscheiden, kunnen overleven. ´Bij KarstadtQuelle krijgen klanten veel voor weinig. Met deze strategie bevinden ze zich in het midden van de markt. Als het concern nu ergens in zou uitblinken, zoals service of een verrassend assortiment, dan herkent de consument dat en kopen ze wel (ANP).'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie