Premium

Artis lanceert film met Christian Borstlap: ‘Deze dierentuin is meer dan aapjes kijken’

Medebedenker Artis de Partis stelt dat de natuur ontzettend onder druk staat.

De relatie tussen mens en natuur is veranderd. De nieuwe missie en visie van Artis vloeien voort uit die veranderde relatie. Artis wil zich onderscheiden door de complexiteit van alle levensvormen te tonen en de natuur als geheel te bekijken en laten zien. Artis laat niet slechts enkele elementen van de natuur zien, maar toont alle onderdelen – van microben tot planeten - en hun samenhang.

Artis Leeft
Artis wil op een speelse manier het belang van de behoud van de natuur, mens en aarde aanstippen. De dierentuin wil het publiek informeren, zodat er meer begrip ontstaat. Dat betekent dat Artis in toenemende mate een belangrijke rol wil spelen in het maatschappelijke debat omtrent natuurkwesties. Deze nieuwe missie komt tot uiting in de film Artis Leeft.

Voor deze Artis-film vroeg de dierentuin niemand minder dan Christian Borstlap om mee te denken. Freddy Tratlehner, bekend als Vjeze Fur van de Jeugd van Tegenwoordig, is verantwoordelijk voor de voice-over. Borstlap is onder andere medebedenker van mascotte Artis de Partis, gaf de Hercules Segers-tentoonstelling in het Rijksmuseum vorm en maakte ook filmpjes voor Louis Vuitton en Dior.

Aan Adformatie vertelt de artdirector, vormgever en filmmaker dat hij samen met Artis de nieuwe strategie heeft gemaakt. ‘Verder heb ik samen met mijn studio de campagne bedacht en uitgevoerd. Ik heb ook de regie en illustratie voor mijn rekening genomen.' Het concept is bedacht en uitgevoerd door zijn Part of a Bigger Plan. ‘Dit is een kleine studio die communicatieconcepten maakt en die vervolgens ook uitvoert tot de laatste vierkante millimeter. Daar ligt onze kracht. Zo doen we dat ook voor het Rijksmuseum of Louis Vuitton.’

Zorgzaam Artis
Maar hoe is het idee voor Artis Leeft ontstaan? Volgens Borstlap verandert de wereld snel, en dat gebeurt niet op een goede manier. ‘De natuur staat onder druk zoals nooit tevoren. Artis laat de mens kennismaken met de natuur in de hoop dat men beter gaat zorgen voor deze natuur. In Artis word je bewust van verbanden tussen al het leven.’

Volgens Borstlap is Artis meer dan aapjes kijken. De dierentuin zorgt namelijk voor alles dat leeft. ‘Artis is de afgelopen tien jaar revolutionair verbeterd. Kijk maar naar de nieuwe verblijven van de jaguars en de olifanten. Ook buiten het park is Artis actief met het uitzetten van dieren in het wild en fokprogramma’s. Die rol is tot nu toe onderbelicht geweest. Daar gaat deze campagne over.’

Fijne klant
Borstlap is ook tevreden over het eindresultaat. ‘Je kunt zien dat er met liefde aan is gewerkt door iedereen. Verder is Artis een heel fijne klant om voor te werken.’ Werkt hij liever voor merken als Artis of hebben filmpjes voor de grote modemerken de voorkeur? ‘Zo denk ik niet helemaal. Ik kijk gewoon naar waar ons werk van toegevoegde waarde kan zijn. Onze werkwijze werkt voor klanten die de kracht van creatie en design begrijpen.’

Borstlap kijkt ook naar de relevantie van de klant. ‘Dit kan zijn zorg voor de planeet, maar ook culturele relevantie. Zo heb ik afgelopen jaar bedankt voor een grote klus van Shell.’ Kunnen we dan stellen dat we in de toekomst nog meer creaties voor Artis kunnen verwachten? ‘Dat weet alleen het boomstekelvarken’, aldus het cryptische slotwoord van Borstlap.

Bekijk hieronder Artis Leeft:

Credits film
Verantwoordelijk bij klant: Heleen Rouw, Fleur Kruis
Bureau: Part of a Bigger Plan
Concept, script, regie en illustratie: Christian Borstlap
Directors assistent: Claire Peyton
Muziek: 'Way back home' door Count Ossie and the Mystic Revelation
Courtesy of Dub Store Records, Japan
Engelse copywriter: Christian Bunyan
Animatie: Manuel Ferrari
Engelse voice-over: John Reilly
Nederlandse voice-over: Freddy Tratlehner
Productie: Part of a Bigger Plan
Post-productie: Smoke & Mirrors
Producer: Lonneke Bertens
Muziekproducer: Chikuma Tsuboi
Sound design: Rens Pluym, Ambassadors
Sound production: Zoë de Regt

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie