Boekrecensie: Happy Profit

Register Marketeers van Nima recenseren geregeld marketingboeken. Johan Bel las ditmaal 'Happy Profit' van Herman Toch.

Met zijn nieuwste boek toont Herman Toch weer eens zijn fantastische gevoel voor de tijdgeest aan. Happy Profit is een vervolg op de bestseller . Toch neemt je in dit boek mee in de nieuwe economie die aan het ontstaan is na het neoliberale tijdperk. De kern van z’n boodschap is dat het prima, belangrijk en zelfs leuk is om winst te maken, maar dat het een beloning moet zijn voor waardevol handelen. En die waarde zit in twee elementen:

• Maak je klanten gelukkig
  • Laat een betere wereld achter

Deze waarde moet je als bedrijf creëren vanuit intrinsieke motivatie, vanuit je kern, je ziel en authenticiteit.

Toch neemt je mee in dit gedachtengoed, de eerste drie hoofdstukken zijn vooral daar aan gewijd. De schrijver pleit ervoor om als bedrijf te transformeren door anders te kijken naar de wereld, naar de markt en naar je klanten. Dit gedeelte is voor mij het meest waardevolle aan dit boek, de bewustwording van het ontstaan van een nieuwe economie, met andere paradigma’s en spelregels.

Merkenopbouw
In hoofdstuk 4 gaat Toch in op merkenopbouw in de nieuwe wereld. Daar slaat hij de plank wat mij betreft enigszins mis. De schrijver drijft hier teveel op z’n eigen werkervaring bij bedrijven waarbij merkenopbouw erg belangrijk was. Veel ondernemers, managers en marketeers hebben daar echter niet zoveel mee te maken. Het woord ‘merk’ had hier beter vervangen kunnen worden door ‘bedrijf’

Om z’n gedachtengoed in de praktijk werkbaar te maken, heeft Toch in hoofdstuk 5 een stappenplan gemaakt. Dat is heel plausibel, maar ik vond de inhoud nogal moeizaam te lezen en te hanteren. Dat sluit aan bij de conclusie die Toch zelf trekt: de nieuwe manier van zakendoen is nog niet uitgekristalliseerd, je moet gewoon aan de slag, probeer dingen uit en jaag je dromen na.

Er ontstaan allerlei nieuwe businessmodellen, Toch beschrijft er 13. Wees je bewust van de nieuwe tijdgeest, kijk anders, ontwikkel een nieuwe visie en transformeer zonder dat je al weet waar het eindpunt ligt. En bovenal: maak gewoon lekker winst door het goede te doen voor je klanten en de wereld.

Al met al is dit een heerlijk boek. Iedere ondernemer, manager en marketeer moet Happy Profit toch wel lezen, alleen al om deelgenoot te worden van de veranderende tijdgeest.