FWA highlights #20: Endless Possibilities, Left/Right News en Ruby

Een wekelijkse recap van de beste inzendingen voor de Favourite Website Awards.


Creatie: AlmapBBDO, The Goodfellas

Getty Images heeft de afgelopen jaren flink gewerkt aan de kwaliteit van hun database. Minder nep en cliché, meer authentiek en gevarieerd. Desondanks heerst er in reclame- en marketingland nog altijd flinke weerstand tegen de content van de stockfoto gigant. 

Getty’s Endless Possibilities campagne moet hier verandering in brengen. Centraal staan samengestelde portretten van beroemdheden opgebouwd uit fragmenten van foto’s van andere mensen. Op de microsite kun je de portretten bekijken en zien welke foto’s uit de Getty Images database in de beeltenissen zijn verwerkt. Zo ontdek je dat het haar van Angela Merkel is geleend van jongetjes met bloempotkapsels en dat het linkeroog van paus Franciscus is gedoneerd door een vrouwelijke Argentinië supporter.

Endless Possibilities is een mooie manier om de kwaliteit en breedte van Getty Images te benadrukken. Wel jammer dat een deel van de content waaruit de portretten zijn opgebouwd nog altijd aan de Getty-cliché voldoet.


Creatie: Telegraph Creative

Nieuws is zelden neutraal, zeker als het gaat om politieke berichtgeving. In de VS zorgt deze media bias voor flinke verschillen in verslaggeving. 

LeftRight.news geeft een overzicht van beide kanten van het Amerikaanse politieke spectrum door headlines en header foto’s van de meest liberale en conservatieve media split screen weer te geven. Hierdoor zie je duidelijk hoe de verschillende kampen aandacht schenken aan andere onderwerpen en personen. Zo zijn de rechtse media weer druk bezig met Clintons e-mail schandaal en berichten de linkse bronnen meerdere malen over de zoveelste racistische opmerking van Trump. 

Met behulp van IBM Watsons wordt bovenaan de pagina een snapshot gegeven van de stemming van dat moment. Deze tool analyseert emoties, sociale tendens en taalgebruik in de berichten in realtime en vertaalt deze naar emotionele indicatoren. Toen ik de site bezocht scoorden conservatieve media bijvoorbeeld 97 uit 100 punten op de angst-indicator terwijl democratische media hier slechts de helft scoorden. Wat beide kanten gemeen hadden is een extreem lage score op de vreugde-indicator. Het zal niemand verbazen dat dit zo blijft tot de verkiezingsuitkomst in november, wanneer deze waarde voor een van de partijen door het dak zal gaan. 


Creatie: Charlie Gleason

Niet iedere muzikant heeft het budget van Bieber of Beyonce. Als je platzak bent en toch een muziekvideo voor je nieuwe track wilt, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. 

Dan is het mooi meegenomen dat je naast muzikant ook handig met software bent, zoals zanger/programmeur Charlie Gleason. Voor de release van de nieuwe single van zijn band Brightly maakte hij een online video met behulp van het API van GIF-platform Giphy. Het resultaat is een muziekvideo die zich realtime aanpast aan de GIF’s die op dat moment trending zijn door kernwoorden uit de tekst aan de populairste GIF’s met hetzelfde kernwoord te koppelen. Een slimme combinatie van publieke content en webtechnologie, die de band zo goed als niets heeft gekost. 

Dit is overigens niet Brightly’s eerste experimentele video. Eerder bedacht Gleason een muziekvideo die aan de songtekst koppelt en een interactieve waarin de kijker een rol speelt. 

Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete FWA-inzendingen. 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie