Premium

Hoe Edenspiekermann de wereld verovert

Steeds meer Nederlandse digitale (design) bureaus richten hun pijlen op het buitenland. Zes bureaus over hun ervaringen. Deel 2: Edenspiekermann.

Edenspiekermann heeft vestigingen  in Amsterdam, Berlijn, Los Angeles, San Francisco en Singapore. Er werken zo&;n 100 man/vrouw, van wie 25 in Nederland. Het bureau heeft een jaaromzet van 9 miljoen euro, waarvan ruim 75 procent buiten Nederland wordt gegenereerd

1. Waarom wilden jullie internationaal uitbreiden?

Edo van Dijk, creative director en ceo Singapore: ‘Uit de fusie van het Nederlandse Eden Design & Communication en het Duitse ontwerpbureau van Erik Spiekermann, ontstond in 2009 Edenspiekermann. Twee jaar geleden hebben we onze inter­nationale blik verruimd naar de USA en Azië: deels omdat onze opdrachtgevers dat vroegen, deels omdat onze mensen daar behoefte aan hadden.’

2. Wat was de investering? Hoe lang ben je bezig voordat je up and running bent?

‘In San Francisco werden we door een belangrijke opdrachtgever gevraagd ter plekke te helpen. In Los Angeles waren we direct up-and-running omdat een lopend project uit Europa daarnaartoe werd overgebracht. En de stap naar Azië werd ingegeven door de persoonlijke behoefte aan verandering en avontuur van mij en mijn echtgenote.

3. Is ‘Dutch’ zijn een voordeel?

‘Wij hebben onze Nederlandse no-nonsens mentaliteit en gebruiken onze creativiteit en humor. We merken dat onze Noord-Europese herkomst hier in Azië absoluut aantrekkingskracht heeft. Zeker onder design-minded opdrachtgevers en (potentiële) medewerkers.’


Edo van Dijk, creative director en ceo Edenspiekermann Singapore 

4. Wat is het leukste, de kick?

‘Het leukste is om helemaal opnieuw te beginnen: een nieuwe werkplek vinden, eerste projecten binnenslepen, nieuwe mensen aannemen. Minder leuk is al het uitzoekwerk hoe de lokale wetgeving in elkaar zit, hoe je je stukken deponeert, wat voor adviseurs je nodig hebt.’

5. Hoe willen jullie verder groeien?

‘Hier in Azië staan we echt aan de vooravond van de grote omslag naar digitale kanalen: vrijwel geen enkele lokale opdrachtgever heeft een goed werkende mobiele of responsive site, informatie- en interactieontwerp zijn erg hard nodig en de eerste generatie UX- en UI- studenten komt nu van de scholen af.&;

6. Wat hebben jullie er tot nu toe van geleerd?

‘De wereld functioneert hier echt heel anders dan we in Nederland gewend zijn. Dat betekent veel schakelen, improviseren, onderhandelen. Maar meestal ook vooral je best doen om te begrijpen waarom dingen anders werken.’

7. Hoe kunnen ‘we’ in het buitenland samen verder groeien? Bestaat er zoiets als saamhorigheidsgevoel?

‘Hier in Singapore zijn zo’n vijfduizend Nederlanders. Die zijn deels weer verenigd in DutchCham en in de Association of Dutch Business People. Deze netwerken hebben op diverse plekken weer aansluiting op andere, veelal lokale netwerken.

Een uitgebreidere versie van dit artikel staat in  Adformatie (29 april 2016).
Daarin een overzicht van Nederlandse bureaus met internationale vestigingen, en zes bureaus over hun ervaringen: MediaMonks, Edenspiekermann, Snakeware, Addikt, Mirabeau en SuperHeroes:


premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie