'Houd het simpel, benut de natuurlijke functies van de smartphone!'

Ondanks dat er al een aantal jaar wordt gezegd dat "dit hét jaar van mobiel is" zijn bedrijven en consumenten nog steeds voorzichtig en op zoek naar mogelijkheden. Enerzijds zien we dat de content en gebruiksvriendelijkheid beter wordt, anderzijds zijn er meer mogelijkheden om niet meer alleen voor clicks te betalen en gebruik te maken van betrouwbare analytics tools.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Omdat de meeste evenementen in Nederland er nog aankomen en het Mobile World Congress in Barcelona nog vrij recent was wil ik graag aftrappen met een aantal statistieken. Om te beginnen was de smartphone penetratie in nog niet zo vooruitstrevend als bijvoorbeeld Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk (>50%), maar maar toch aanzienlijk meer dan in onze buurlanden (België 22%, Duitsland 29%). Dit zijn zo’n 7.2 miljoen mensen in Nederland, een enorme markt waarvan zo´n 64% elke dag online is.

Velen kijken terecht hoe de markt zich in de Verenigde Staten ontwikkelt (en tot op zekere hoogte Engeland) en zijn nog steeds zoekende naar succesvolle campagnes om uiteenlopende doelen te bereiken. En zonder succes geen vervolg. Maar wat verwacht het publiek eigenlijk en wat voor type interactie of response werkt?

Het was over het algemeen al bekend dat de mobiele gebruiker ongeduldig en lastig te bevangen is. Daarom zal goed moeten worden omgesprongen met de kansen die er liggen, het publiek staat open voor, en is op zoek naar relevante informatie. Het meerendeel van de mobiele gebruikers gebruikt de smartphone om Interessant genoeg zoekt 78% van de gebruikers naar lokale informatie en hebben maar liefst 26% daarvan het bedrijf gebeld en 30% het bedrijf bezocht (SoLoMo). Hier liggen mijns insziens de kansen voor adverteerders om een actie-moment te initiëren. Verschillende voorbeelden op deze website lieten eerder al zien dat click-to-call en SMSen geschikte mogelijkheden zijn. Consumenten staan onwillig tegenover formulieren waar bijvoorbeeld persoonlijke of betaalgegevens ingevuld moeten worden. Simpel, snel en direct is waar ze naar op zoek zijn.

Er moet echter wel goed gekeken worden naar de daadwerkelijke performance en hoe de click-to-call converteert in daadwerkelijke gesprekken. Uit data analyse blijkt ( bron: Freespee, 2012) dat slechts 28% van de click-to-call pogingen tot een gesprek leidt. Belangrijk is ook de aanwezigheid van voldoende personeel dat adequaat omgaat met deze inkomende leads.

Pay-per-call is in de VS al een normale zaak en ik verwacht dat dit ook in Europa steeds meer te zien zal zijn. In Barcelona was te zien dat er gelukkig steeds meer keus gemaakt kan worden uit . Dit zal bijdragen aan een markt die meer te bieden heeft dan clicks en meer zal moeten doen met analytics en ‘’performance’’, adverteeders willen tenslotte waar voor hun geld.

Volgende week is de Digital Marketing Live in Amsterdam. Ik ben benieuwd wat de rol van mobiel zal zijn, op welke functionaliteiten er gefocust wordt en wie er voorop loopt, tot dan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie