iPhone binnenkort naar Japan. And the winner is...

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

... niet marktleider NTT DoCoMo, niet marktvolger KDDI, maar hekkesluiter Softbank. Da's een interessante afwijking van Apples tot nu toe gevolgde strategie om alleen met marktleiders in zee te gaan - een afwijking die overigens wel eerder in dit gezaghebbende blog . (Nou ja, ten dele voorspeld dan. Wel Softbank, geen Disney.)

Softbank is een goede keus. Het iPhone-formaat, in het Westen al redelijk uniek, wijkt in Japan nog veel meer af van de norm, en Softbank - voorheen Vodaphone Japan - heeft een historie opgebouwd in het uitbrengen van afwijkende handsetjes.

Hoe succesvol de iPhone in het compleet mobielgekke Japan zal zijn, wordt een heel interessante marketingcase. Het gaat om een gevecht tussen twee superkrachten: een sterk merk versus nog sterkere consumentengewoonten.

In de ene hoek van de ring staat het merk Apple, een . Dat werd nog eens extra bevestigd in een interview met DoCoMo-woordvoerder Shuichiro Ichikoshi, die

In de andere hoek staan de in de geavanceerde Japanse markt inmiddels behoorlijk sterk gewortelde consumentengewoonten. Allereerst is daar de form factor.

Japanners hebben kleine handjes en zijn gewend aan kleine telefoons - kleiner dan het gemiddelde Westerse model, en veel kleiner dan de iPhone. Het overgrote merendeel gebruikt klapmodelletjes, die ingeklapt ongeveer de grootte hebben van een creditcard. Wel zijn die een stuk dikker dan de vrij plat uitgevoerde iPhone.

Dan zijn er de gebruiksmogelijkheden. De iPhone is 3G, terwijl in het premium-deel van de markt (waar Apple gaat opereren) 4G de norm is. Daar zitten ook de telefoons met TV-functionaliteit, waar de iPhone alleen YouTube tegenover kan stellen. Ook zullen verstokte gebruikers van de osaifu keitai - de populaire mobiele portemonnaie - niet makkelijk overstappen, omdat de iPhone die betaalfunctie niet kan bieden. Wat de iPhone wel aan functionaliteit te bieden heeft, bieden Japanse telefoons ook.

Het on-screen toetsenbord, in andere markten vaak als een nadeel ervaren, zou in Japan wel eens in Apples voordeel kunnen werken. Japanners toetsen tekst (karakters) in met combinaties van twee toetsen, op een alsmaar van functie veranderend toetsenbord. Dat pleit voor de softkeys op het grote iPhone-scherm.

Het stijlvolle ontwerp is in het designgevoelige Japan ook een plus voor Apple. Over smaken kun je twisten, maar de 'technisch' ontworpen Japanse telefoons, met knopjes en randjes en veel chroom, kunnen niet in de schaduw staan van het strakke iPhone-design. Dat zal de veeleisende Japanse consument ongetwijfeld aanspreken.

En nu we het toch over design hebben, tot slot is er het oogje. Iedere Japanse telefoon heeft er een, en alle vrouwen plus het merendeel van de mannen gebruiken het om er . Met zo'n designverstorend element moet je bij Steve Jobs niet aankomen, dus Japanse iPhone-gebruikers zullen het zonder moeten stellen. Zal mij benieuwen.

Het wordt een interessante strijd. In andere markten heeft de iPhone al bewezen gewoonteveranderend te werken. Het sexy design plus de goede browser zorgen ervoor dat iPhone-gebruikers gemiddeld veel meer data verstouwen dan ander smartphone-eigenaren.

Maar Japanse gewoonten zijn moeilijker te veranderen dan alle andere. Wie wint? De tijd zal het leren, en Molblog blijft er bij.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie