Premium

Kijktijd doelgroep 20-49 daalt 7 procent in oktober

De gemiddelde kijktijd was over de gehele dag genomen 163 minuten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is 7 procent lager in vergelijking met vorig jaar oktober. Van het totaal werd 10 procent uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit cijfers van GroupM in de doelgroep 20-49 (de belangrijkste groep voor adverteerders), naar aanleiding van de maandcijfers van het kijkonderzoek van SKO (6+).

RTL nog onbetwiste marktleider
Tussen 18:00 en 24:00 was het marktaandeel van RTL met 35 procent ruim 1%-punt lager dan in oktober 2014. NPO (23,3%), SBS (20,7%), en BrandDeli (9,3%) hadden met een stijging van respectievelijk, 0,3%-punt, 0,6%-punt en 0,4%-punt juist hogere aandelen dan een jaar eerder.

RTL is wel nog onbetwist marktleider. Met name aan het einde van de week had de zendergroep een hoog marktaandeel met programma’s als Expeditie Robinson (RTL5), Syndroom (RTL4) en Chantal blijft slapen (RTL4). The Voice of Holland (RTL4) legt voor RTL op vrijdag ook nog steeds geen windeieren. Alleen op zondag moest RTL het afleggen tegen de NPO, dat &;s avonds met Heel Holland Bakt (NPO 1) maar liefst 2,8 miljoen kijkers (6+) wist te trekken. De vaste aanhang van Penoza (NPO3) was rond de klok van half negen ook weer aan de buis gekluisterd.

SBS wist op de maandag, woensdag en vrijdag in de avond een tweede plek te bemachtigen met drama op maandag, Champions League voetbal op woensdag en de audities voor de nieuwe K3-formatie.

Best bekeken
In oktober werd de top 10 best bekeken programma’s vooral gedomineerd door ‘afvalraces’ en sport, waarbij de finale van Heel Holland Bakt binnen de doelgroep 20-49 met 1,3 miljoen kijkers de lijst aanvoerde. Ook het Gouden Televisiering Gala gooide met bijna een miljoen kijkers hoge ogen. Ondanks de slechte afloop voor het Nederlands Elftal in de race om plaatsing voor het EK, hebben de registraties van de EK-wedstrijden de NPO een hoop kijkers opgeleverd. The Voice had met de Blind Auditions en de Battle respectievelijk 1,2 miljoen en bijna 1,1 miljoen kijkers.

Uitgesteld kijken
Van de totale kijktijd is in de avond inmiddels 11% uitgesteld. De NPO wist met de finale van Heel Holland Bakt niet alleen de meeste kijkers te trekken, maar met 386 duizend kijkers werd het ook de meest uitgesteld bekeken uitzending. Van alle kijkers die de aflevering van Penoza op 18 oktober keek, heeft maar liefst 52 procent dit uitgesteld gedaan.

Daling kijktijd
De kijktijd is in 2015 &;fors&; aan het dalen, zo zei GroupM head of trading Remon Buter eerder. Dat bevestigde hij nogmaals op een event van de grootste inkoper van Nederland.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie