Minder nettoverlies PCM

PCM heeft het afgelopen jaar het nettoverlies beperkt. Het concern schreef een verlies van 51 miljoen euro in de boeken tegenover een min van 88 miljoen euro een jaar eerder.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het kranten- en boekenconcern is tevreden over de de omzetstijging van 1,9 procent tot 653 miljoen euro. Daarmee is een einde gekomen aan vier jaren van omzetdalingen. Boekenuitgever ThiemeMeulenhoff is de belangrijkste motor achter deze toename. De dagbladen lieten een dalende omzet zien. De kranten hadden te lijden onder de tegenvallende advertentie-inkomsten.

Alleen de oplage van Trouw nam afgelopen jaar toe. Dat heeft volgens PCM te maken met de overgang op tabloidformaat in maart 2005. Voor het eerst in tien jaar nam het aantal betalende krantenabonnees van de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw met 3,2 procent toe dankzij de snelle groei van weekend- en internetabonnementen.

De fusie van het Algemeen Dagblad met regionale titels van uitgever Wegener heeft volgens PCM aan de verwachtingen voldaan. De waardering van de lezers voor de nieuwe fusiekrant stijgt en in 2006 voorziet het bedrijf een stabilisering van de oplage, die in eerste instantie daalde.

De ontwikkelingen voor 2006 zijn over de gehele breedte van het uitgeefconcern onzeker. Het is onduidelijk of het positievere sentiment in het bedrijfsleven zich zal vertalen in meer advertenties, aldus PCM. Nieuwe producten, zoals de ochtendkrant op tabloidformaat nrc.next en het blad Volkskrant Banen, moeten de positie van PCM op de advertentiemarkt helpen versterken (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie