Online advertising groeit met 58 procent

Adverteren op internet zit nog altijd in de lift. In het tweede kwartaal van 2004 kwamen de netto online bestedingen op 15,6 miljoen, aldus IAB en BCC De Media en Reclamebank.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De data komen van de dertien grootste klanten van IAB (Interactive Advertising Bureau) Nederland, te weten MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Com-munications en Wegener Multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

Een jaar geleden kwamen de online bestedingen uit op 9,9 miljoen.
Van 14 Europese landen stijgt alleen het percentage netto bestedingen in Engeland harder dan in Neder-land. De branches die voorop liepen qua online bestedingen over Q2 2004 zijn: Telecom/ICT met 20,4%, Media met 18,1%, Financiële Dienstverlening met 15,7%, Overige producten en diensten (o.a. chari’s, kansspelen, onroerend goed) 7,2% en Horeca/Toerisme/ Recreatie met 6,5%.

Van de online bestedingen in Q2 2004 kwam 49% uit banners en skyscrapers. IAB directeur Igor Beuker licht toe: ‘Dat zoekmachine marketing bestedingen nog op slechts twee procent staan, heeft te maken met het feit dat zowel Google als Overture nog geen bestedingscijfers aanleveren. De daadwerkelijke netto bestedingen over Q2 2004 zijn in werkelijkheid dus nog een stuk hoger dan de gerapporteerde € 15,6 miljoen. IAB heeft wel een goed beeld van de totale bestedingen, maar rapporteert alleen wat er in kaart is gebracht.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie