‘Reisbranche genereert vooral positieve online buzz’

Reisbureaus profiteren mee van het karakter van social media; laat zien dat je gelukkig bent. En dat is nou juist wat mensen zijn als ze op vakantie gaan. Dat constateert Clipit dat onderzoek deed naar online berichtgeving over de reisbranche.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In online en social media wordt het meest geschreven over Corendon. Deze reisaanbieder voert de lijst aan met 2.563 online en social media berichten in 2 maanden tijd. Op de voet gevolgd door Expedia, waarvoor 2.554 berichten werden gevonden. D-reizen volgt met enige afstand, namelijk 1.386 berichten. Ondanks die afstand weet D-reizen wel een zeer positief beeld neer te zetten, met maar liefst 82% aan positieve berichtgeving.

Opvallend aan dit onderzoek is dat de complete reisbranche zeer hoog scoort in positiviteit. Tweets als “Wederom een dikke Duim voor D-reizen jullie wel” verklaren deze uitkomst. Waar reisbureaus bij uitstek een steentje mogen bijdragen aan het geluk van mensen, liggen er veel kansen in social media voor het delen van al die positiviteit.

De reisaanbieders genereren vooral veel tweets binnen over acties waarbij reisjes worden aangeboden voor spotprijzen. Voor de vakantiegangers in actie wordt Sunweb geprezen voor een sterk staaltje positieve webcare; “Erg te spreken over de webservice van . Hebben prima geholpen bij jacht naar lastminute! ”.

Als gevolg van alle goednieuws berichten beschikt de reisbranche ook over een grote positieve. Zo genereerde Corendon een waarde van €311.677 aan online berichten in 2 maanden tijd. Hierbij werd naast verspreiding gekeken naar advertentietarieven, sentiment en branding. Voor Oad werd een PR-waarde van €299.521 gevonden en voor Neckermann €290.948. Een piek aan waardevolle berichtgeving voor Corendon vond plaats op 22 augustus; er werd een gratis vakantietestvlucht van één dag naar Gambia weggegeven. De verspreiding was enorm.

Hoewel de berichtgeving over de reisbranche erg positief is, blijft de branche nog wat achter op andere branches in aantal berichten. De aantallen zijn niet tot weinig gestegen ten opzichte van 2010.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie