Toekomst Smin onzeker

Een deel van de leden is ontevreden over belangenbehartiger Smin. Een nieuwe vertegenwoordiging wordt voorbereid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgende week dinsdag staat een bijeenkomst gepland van directieleden van de grote customer media bedrijven. De bijeenkomst komt voort uit onvrede met het functioneren van , de branchevereniging van customer media producenten in Nederland. Belangrijkste agendapunt is dan ook een nieuw initiatief: ‘Dutch Content Marketing Forum’. Alec Bergsma van MediaPartners Group en Jeroen Hemels van Hemels Publishers nodigen de anderen uit om daarover van gedachten te wisselen. Bergsma en Hemels schrijven in een mail: ‘Ons vak heeft een sprankelende en daadkrachtige vertegenwoordiging nodig.’

De aanleiding voor de onvrede, zou het onvermogen van Smin zijn om mee te bewegen met de markt. Olivier Wegloop van Smin-lid Boomerang Publishing: ‘De branche verandert snel. Het Smin verandert niet in hetzelfde tempo mee.’ Dat is volgens Wegloop een ergernis die breed leeft onder leden. Wegloop: Ik was voorzitter van de Innovatie Commissie bij Smin. De laatste aanbeveling die we hebben gedaan, was om Smin op te heffen.’

Jeroen Hemels van Hemels Publishing (onlangs overgenomen door Sanoma Media), zegt dat het verhaal niet groter gemaakt moet worden dan het is. Hij is het niet eens met de term ‘onvrede’. Hij spreekt over ‘onzekerheid’ bij de leden. De bijeenkomst van aanstaande dinsdag moet volgens hem gezien worden als een ‘aanzet om van gedachten te wisselen’. Hemels: ‘Dat het het einde van Smin zou zijn, dat gaat veel te snel.’

Wim Tjaberinga, nu nog voorzitter van Smin, heeft geen negatieve gevoelens bij het initiatief dat in gang is gezet door Bergsma, Hemels en Van den Boom. ‘Waarom zou ik? Ik kijk naar de toekomst. Als de belangen worden gediend door goede nieuwe initiatieven, dan kan ik dat alleen maar toejuichen.’ Tjaberinga denkt dat Smin gebaat zou zijn bij een bredere vertegenwoordiging. Meer grote leden (lees ook: meer contributie) zou de vereniging meer slagkracht geven. Smin heeft wel pogingen gedaan om partijen zoals Endemol erbij te krijgen, maar de tijd was er nog niet rijp voor, volgens de voorzitter. Dat Smin niet snel genoeg zou bewegen, wijst Tjaberinga van de hand: ‘Wij kunnen net zo snel bewegen als de leden dat willen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie