Top 100 adverteerders adverteert niet bij zoekmachines

Slechts 10 procent van de top 100 adverteerders in Nederland benut de mogelijkheden van het adverteren bij zoekmachines, zo blijkt uit onderzoek van zoekmachine marketingbureau Traffic4u.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Adverteren bij zoekmachines, met bijvoorbeeld Google AdWords of Overture, is de snelst groeiende vorm van online marketing op dit moment. Hierbij worden zoektermen afgekocht op basis van een veilingsysteem, waarna advertenties van bedrijven naast of boven de zoekresultaten van een zoekmachine verschijnt als er op deze termen gezocht wordt. ‘Het is opvallend dat juist de grote adverteerders deze vorm van adverteren over het hoofd zien. Zij laten hier duidelijk kansen liggen’, aldus Sander Prinsen, marketingmanager bij Traffic4u.

Andere bedrijven maken volgens het zoekmachinemarketingbedrijf beter gebruik van de kansen die de top 100 adverteerders onbenut laten. Prinsen: ‘Als je bijvoorbeeld zoekt op de merknaam ‘T-mobile’ in zoekmachine Google verschijnen de advertenties van een aantal online gsm-shops die abonnementen van T-Mobile aanbieden. In een aantal gevallen gaat het adverteren op merknamen nog een stap verder. Zo komt de advertentie van woondiscounter Kwantum naar voren als je in Google zoekt op namen van concurrenten als ‘Praxis’ en ‘Blokker’.'
De reden dat het grootste gedeelte van de top 100 niet adverteert bij zoekmachines is volgens Traffic4U waarschijnlijk de onbekendheid van het relatief jonge medium. Alle bedrijven in de top 100 adverteerders, (bron: BBC De Media en Reclame Bank) zijn actief met een website, maar zij zetten niet alle advertentiemogelijkheden in om met hun website de consumenten daadwerkelijk te bereiken.

De marketingmanager van Traffic4u komt met nog een voorbeeld: ‘Nivea heeft een leuke site waarop veel informatie te vinden is over de producten die zij aanbieden. Maar wanneer je in Google zoekt op de termen ‘gezichtsverzorging’ of ‘huidverzorging’ komt de site niet naar voren. Dit is jammer, en vooral een gemiste kans voor Nivea om de doelgroep in contact te brengen met haar producten’.
Dit onderzoek maakt deel uit van een onderzoek naar de naamsbekendheid op internet van de top 100 adverteerders in Nederland, gevoerd door Traffic4U. Het onderzoek zal medio juni worden afgerond.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie