Trefpunt-PRISM geeft WK-campagnes een rapportcijfer, deel 1

Sportmarketingbureau Trefpunt-PRISM beoordeelt sportcampagnes in de aanloop naar het WK Voetbal in Brazilië volgens het TIPS-model*. Powerade haalt een voldoende.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week: voor frisdrankmerk Powerade – met de Spaanse topvoetballer Andrés Iniesta, de eenbenige Nico Calabria en vier andere amateurvoetballers die Powerade’s mantra doorleven: Power Through.

;s Power in Every Game - Powerade 2014 FIFA World Cup Full-length Commercial

Techniekblijft de gekozen constructie overeind in het WK-geweld?

Harold Zwarts, creative director van Trefpunt-PRISM: ‘Het idee, dat het niet uitmaakt waar en wanneer je voetbalt (en vervolgens Powerade drinkt, om aan te sterken), verbeelden met een topper en ‘gewone voetballers’ is natuurlijk niet uniek. Talloos zijn de voorbeelden van deze constructie. Maar met mooie beelden en tekst, dat vooral, maalt niemand daarom. Zeker de klant en voetballiefhebber niet!

De VO:

Of all the games in the world, which matters most?

One caught in the glare of a million flashes or another in the hazy light of a suburban sun?

Does it matter whether two, or ten, or ten to the power of ten people watch?

Not in the heat of battle.

Not when you’ve given everything, to give even more.

Whether the pitch is a pitch, or a square of dust, every kick has a consequence.

And a goal, is a goal, is a beautiful goal.

The game that matters most is the one you’re playing.

There&;s power in every game.

Inzicht is de strategie gebaseerd op een origineel inzicht?

‘There’s power in every game. Is dat een inzicht waar je als strateeg kippenvel van krijgt? Ik betwijfel het. Maar dat het klopt, is een feit. Evenals dat de bal rond is.’

Persoonlijkheid krijgt het merk karakter door de executie?

‘Het merk komt puur en eerlijk over. Laat dat maar aan Wieden +Kennedy en de Spaanse regisseur AG Rojas over. Puntje van kritiek: na de rauwe werkelijkheid komt het pack-shot wel als een culture shock, dat je direct van arthouse bioscoop in het harde neon van de supermarkt zet.’

Snelheidbereikt het werk meteen wat het moet bereiken, en raakt het de kijker direct?

‘Ja, het raakt de liefhebber. Maar gaat de hele voetbalgemeenschap nu aan de Powerade? Ach, je moet ergens beginnen, en je daarbij verbinden aan de pure voetballer Andrés, is geen verkeerde zet – het is zelfs geloofwaardig.’

Conclusie

‘De film en het inzicht zijn niet baanbrekend, maar de combinatie tussen de skills van Iniesta, het doorzettingsvermogen van de andere voetballers, de echte liefhebbers, de muziek en – vooral – opzwepende copy, maakt dat je de boodschap gelooft: There’s power in every game.’

*) Toenmalig hoofd jeugdopleiding bij Ajax, Co Adriaanse, ontwikkelde midden jaren negentig het scoutingsmodel TIPS, waarop jonge spelers werden beoordeeld en eventueel werden aangenomen of afgekeurd: Techniek, Inzicht, Persoonlijkheid en Snelheid.

Lees alles over wat merken tijdens het WK Voetbal 2014 doen in

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie