"Waarom MWC het niet begrijpt"

De afgelopen week was ik op het MWC te Barcelona.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toch het grootste congres op het gebied van mobiel, dus was ik weer (in 2007 was ik er voor het eerst) erg benieuwd naar de innovaties. En dan doel ik niet alleen op het gebied van technologie zoals devices en software, maar ook op het gebied service, marketing, faciliteiten en social media. Wat natuurlijk opviel was de afwezigheid van dominante partijen als Apple, Microsoft en Google, terwijl IBM, Oracle en zelfs SAP er wel waren. Ik heb begrepen dat zij meer de nadruk willen leggen op hun “eigen” events en de concurrentie niet wijzer willen maken dan ze al zijn. Gezien de vele patent oorlogen, lijkt mij dat laatste argument een erg zwakke, maar jammer is het wel dat er niet waren.

Voor wat betreft technologische innovatie wordt er met name door ontwikkeld op de bekende paden. Dus snellere smartphones en tablets met grotere schermen, meer functies en allerhande accessoires. Ik was blij verrast met het Firefox OS voor mobiel. Eindelijk een derde partij erbij die wellicht (want dat moet nog blijken) wat tegenwicht kan bieden aan Android en iOS, zodat zij moeten blijven innoveren. Ook heb ik veel bedrijfjes gezien die pretenderen tools te hebben ontwikkeld waarmee je snel Apps kan bouwen en onderhouden zonder programmeerervaring. Dat klinkt allemaal heel interessant, maar zoals bij elke software ontwikkeling zit “the devil in the details”. En de eisen die de klant en consument stellen aan het eindproduct (de App) worden alleen maar groter. Laat staan als de App ook nog gekoppeld moet worden aan de back-office systemen van bedrijven. Dat is alleen maar goed nieuws voor de vele consultancy en software bedrijven die – zoals altijd is gebleken- nodig zullen zijn om (mobiele) projecten tot een goed einde te brengen.

Dan het MWC event zelf. Meer dan 70.000 bezoekers en allemaal hebben ze een mobiel op zak (smartphone, tablet of laptop). In al deze apparaten zitten tegenwoordig standaard communicatie middelen zoals Bluetooth, GPS en sommigen hebben zelfs NFC (iOs ondersteunt dit overigens nog niet). Echter buiten de dagelijkse email (is ook al zo 2012) van MWC heb ik niet één keer een berichtje ontvangen. Ik moest zelf uitzoeken dat ik een App kon downloaden van MWC (die mager van kwaliteit was). Er waren 40 gratis Wifi accesspoints in 9 hallen, die regelmatig overbelast waren. Op de MWC expo stond nota bene FON, een bedrijf dat ik al jaren volg en die als missie heeft om Wifi wereldwijd gratis beschikbaar te maken. Hebben net een grote deal met KPN aangekondigd om de Wifi routers van 1 miljoen KPN klanten geschikt te maken voor FON. Maak daar als MWC organisatie een deal mee, dan snijdt het mes aan twee kanten (meer Wifi access points met FON als sponsor en MWC biedt een betere dienst en heeft extra omzet). Aan het begin van het event kregen alle bezoekers een ticket om binnen Barcelona gratis van het OV gebruik te kunnen maken. Door alle indrukken die ik opdeed die dag was ik dat allang weer vergeten, met als resultaat dat ik alsnog zo’n ticket op het station heb gekocht (kosten EUR 10,-). Dit had eenvoudig voorkomen kunnen worden op het moment dat ik door de exit poortjes van het event was gelopen. Maak op dat moment een verbinding via bleutooth met mijn smartphone en stuur een bericht met “Thank you for your visit today and remember your free ticket for transportation in Barcelona”. En dat berichtje laten sponsoren door bijv. Nokia (kan MWC extra omzet mee genereren!). Die dag lezen 70.000 bezoekers dat bericht, over top of mind awareness gesproken! Ook werd ik aangesproken of ik mee wilde doen aan een survey. Werden mij door een Spaanse student allerlei vragen gesteld over het event. Dat kan natuurlijk veel eenvoudiger, sneller en dus goedkoper door dit via de mobiel te doen. En ook die survey kan weer gesponsord worden. Ik bedoel, die student had geen petje op met de naam van een sponsor. Echt, ik kan zo nog wel even doorgaan. Op zich was het MWC interessant, heb veel kunnen netwerken en ben weer even bij in de mobiele wereld. Maar op het gebied van mobile marketing moeten ze nog een hoop leren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie