Zichtbaar is niet genoeg

Om te meten of consumenten een reclameboodschap opmerken wordt meestal de OTS (opportunity to see)-standaard gebruikt. Maar die voldoet niet voor elke situatie. Gelukkig is er een alternatief.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zeker bij outdoor-reclame is het niet genoeg om te meten of mensen de gelegenheid hebben om een boodschap te zien. Wie langs een groot reclamebord rijdt, heeft weliswaar de mogelijkheid om dat bord te zien, maar of hij het ook echt waarneemt is nog maar de vraag. Wie heel hard rijdt of wordt afgeleid door iets anders (bijvoorbeeld een andere reclame-uiting die veel meer opvalt!) krijgt er waarschijnlijk niets van mee. OTS is dus lang niet altijd een betrouwbare graadmeter. Daarom is er een andere meetmethode geïntroduceerd: VAI, wat staat voor Visibility Adjusted Impacts. Hierbij worden fysieke factoren gemeten, zoals de grootte van de display, de afstand tot de weg en de gemiddelde snelheid van voertuigen die langs de betreffende locatie rijden. Daarnaast tellen de zogeheten discountfactoren mee: deze geven een schatting van de mate waarin de fysieke factoren de waarschijnlijkheid om de display te zien beïnvloeden. Dat is een hele verbetering, maar er zitten nog wat haken en ogen aan de uitvoering. Zo zal het bepalen van de fysieke factoren uitgebreide, lees: tijd- en geldverslindende metingen vergen.Verder is er nog geen methode voorhanden waarmee de waarde van die fysieke factoren kan worden vastgesteld. Hoe meet je bijvoorbeeld het verschil tussen de zichtbaarheid van een reclamebord bij een snelheid van respectievelijk 50 en 80 kilometer per uur? Als dit soort problemen eenmaal zijn opgelost, valt trouwens te overwegen om de VAI ook toe te passen op andere dan outdoorcampagnes. Want, om maar iets te noemen: lezers van een tijdschrift bekijken ook lang niet altijd alle pagina’s van het blad.

Bron: Admap

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie