Adidas gaat grootste marketingcampagne ooit voeren in strijd met Nike

Marketingoorlog sportmerken verhevigt in het jaar na het WK.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Adidas gaat in 2015 zijn grootste marketingcampagne ooit voeren in de strijd met de grote concurrent Nike. Dat kondigde Adidas-topman Herbert Hainer gisteren aan na bekendmaking van de teleurstellende cijfers van Adidas.

2 miljard marketinguitgaven

Het sportmerkconcern verhoogt de marketinguitgaven volgend jaar met een procentpunt. Dat betekent dat het 13 tot 14 procent van zijn omzet in marketing zal steken. Dat was in 2014 nog 12 tot 13 procent. De totale uitgaven voor marketing in 2015 kunnen daarmee oplopen tot 2 miljard euro.

&;Moment voor investeringen&;

Hainer zei dat het nu het juiste moment is om de investeringen te verhogen. ‘We weten dat onze klanten van het merk houden als ze onze verhalen horen. Daarom zullen wij ze meer van ons laten zien in de straten, op de beeldschermen en in de winkels.’

De verhoging van de marketinguitgaven is een reactie op de positie die het merk inneemt ten opzichte van de grote concurrent Nike. De Amerikanen hebben de laatste maanden marktaandeel van Adidas afgesnoept , terwijl dat zelf zijn prognoses niet kon waarmaken.  

Aandelen 40 procent omlaag

De Amerikanen zijn ook aanzienlijk groter dan Adidas en hebben enorme financiële middelen. ‘Er is geen twijfel dat we zijn blootgesteld aan externe druk in de afgelopen 18 maanden’, zei Hainer daarover.

De problemen worden langer bekend. Maar pas na het WK reageerde de Adidas-ceo erop. Vorige week gaf hij de winstdoelstelling van de onderneming op lange termijn, iets wat de aandelen van Adidas verder deed kelderen. Sinds het begin van dit jaar verloor het Adidas-aandeel 40 procent van zijn waarde.

Minder Rusland

Adidas wil zijn rivaaal Nike vooral aanvallen in de West-Europese ‘thuismarkt&; en in de VS, waar het op de golfmarkt erg slecht presteerde het afgelopen jaar.  Het stapt daarmee af van de strategie vooral in groeilanden als Rusland te investeren. Adidas zal minder inzetten op de Russische markt, en verlaagde ook de groeidoelstellingen. In plaats van 150 nieuwe winkels wil het nu 80 nieuwe zaken in Rusland opzetten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie