Bos laadt PvdA-merk niet

Partijleiders laden met hun uitstraling en presentatie het merk van hun partij. Onderzoeksbureau Mindworld heeft voor Tijdschrift voor Marketing onderzoek gedaan of Wouter Bos erin slaagt het merk PvdA te 'laden'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De conclusie is neen: er is geen sprake van een succesvolle co-branding, want Bos en de PvdA hebben weliswaar verschillende merkassociaties, maar die geven ze niet aan elkaar door.

Hoewel Bos wordt gezien als 'sympathiek' (zijn sterke punt), wordt dit niet gezegd van zijn partij. En vice versa kleeft aan Bos nog steeds niet het 'sociale' en 'voor de arbeiders' waar de partij toch nog altijd om bekend staat.

De vraag die mij bezighoudt is: wanneer zou een leider wel, en wannneer niet in staat zijn, zijn of haar partij positief te 'laden'?

Ik denk dat een leider op merkwaarden positief af moet wijken van het beeld dat het publiek van de partij heeft, maar ook niet te veel. Bos wijkt wellicht te veel af. Terwijl bijvoorbeeld Rouvoet en Pechtold wel op een juiste merkafstand van hun partij staan om er op merkniveau een positieve lading aan te kunnen geven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie