Campagne The Other Room (Harman Kardon)

Hi-tech audiomerk HarmanKardon lanceerde in december 2014 het Wireless HD Audio System, waarmee je makkelijk verschillende speakers aan elkaar kunt verbinden. A Friend of Mine ontwikkelde ter ondersteuning een levendige, muzikale campagne - met dezelfde kwaliteit als HarmanKardon's speakers. In 2015 won deze campagne een Digital Communication Award, in de categorie Online Competition.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Doelstellingen
Het Wireless HD Audio System — en de nieuwe Omni speakers die in deze lijn horen — heeft als belangrijkste USP dat je de speakers makkelijk aan elkaar verbindt. Daarmee kun je met één druk op de knop in verschillende kamers dezelfde muziek laten klinken. Of juist verschillende muziek.

Het product is geschikt voor een hele brede (en jonge!) doelgroep. Die doelgroep is echter niet altijd bekend met HarmanKardon, en gaat eerder voor één van haar zusjes (zoals JBL of AKG). Naast het promoten van de Omni was een tweede doelstelling dus ook om Harman Kardon in een stoer daglicht te zetten voor de jonge muziekliefhebber.

De campagne is in 3 landen tegelijkertijd gedraaid: Nederland, Engeland en Duitsland. Juist in die laatste twee heeft HarmanKardon nog iets in te halen qua bekendheid en verkoopcijfers, dus awareness voor het merk in deze lastige markten was een derde.

Concept
&;The Other Room&; is een spel met een simpel bericht: totdat je je eigen Omni in huis hebt zul je moeten wennen aan muziek uit een andere kamer. In het spel krijg je vijf (gesloten) kamers te zien waaruit een liedje speelt, willekeurig gekozen uit een lange lijst van populaire nummers (die natuurlijk wel passen bij het merk). Als jij kunt raden welk nummer het is, gaat de deur open en hoor je het volledige kraakheldere lied (natuurlijk vanuit een Omni-speaker).

Op basis van hoe snel je was met antwoorden, kon je een plek verdienen in de felbegeerde hi-scores, die elke week op Facebook werden gepubliceerd. Daarnaast maakten spelers elke week kans om Omni-speakers te winnen in ruil voor een nieuwsbrief-inschrijving.

Geen overdreven, ingewikkelde link tussen product en concept, dus. Muziek moet leuk zijn en vooral makkelijk zijn om van te genieten. In de ontwikkeling waren de speelbaarheid en leukheid van het spel dan ook leidend. Dat hebben we gemerkt: gemiddeld speelden mensen het spel 3 keer achter elkaar!

Responsive: Het spel werd geoptimaliseerd voor elk device.

Resultaten
In totaal werden 2,6 miljoen mensen bereikt met de advertising, en waren er bijna 15.000 unieke spelers in 3 landen. Van alle mensen die op ads klikten, speelden (na wat tweaks en optimalisaties) 48% het spel helemaal tot het einde door.

Credits:
Marcel van der Heijden, strategie

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie