Gewauwel van een advocaat

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is de vrees van elke communicatieprofessional, de jurist. Een jaar of twee geleden was het vrij normaal. Op het moment dat er iets negatiefs over een bedrijf geschreven werd online, dan was het telefoontje naar de jurist de eerste reactie. Ik dacht dat we daar nu wel een beetje vanaf waren. Totdat er vrijdag in het stond van de advocaat Renzo ter Haseborg.Ter Haseborg is, zo kon ik op zijn lezen, nog een tamelijke jonge advocaat . Toch heb ik het idee dat hij nog in de vorige eeuw leeft. Hij stelt namelijk: ,,Een doeltreffend socialemediabeleid moet ook het bedrijfskapitaal beschermen. Enkele suggesties. Blokkeer sites als Twitter, LinkedIn of Facebook. Dat zal de arbeidsproductiviteit zeker ten goede komen.” Dus. Dat u het even weet.

Ik kan er best inkomen dat 40 uur per week doorbrengen op sociale netwerken niet bepaald goed is voor de arbeidsproductiviteit. Maar verbieden? Uit welk ei komt deze man? Zo’n opmerking gaat bij voorbaat uit van wantrouwen. Ter Haseborg spreekt aan het begin van deze quote over “doeltreffend” . Het monddood maken van je eigen mensen is dus het doel? Dat kan niet waar zijn. Een doeltreffend social mediabeleid lijkt mij beleid waarin werknemers hun persoonlijke kapitaal ten gelde kunnen maken voor het bedrijfskapitaal.

Nog een quote: “Verbied de werknemer om actief klanten te benaderen via sociale media. Als het dienstverband beëindigd wordt, moet de werkgever kunnen controleren met welke klanten de werknemer via sociale media een relatie is aangegaan. De werknemer mag tot twee jaar na het dienstverband geen zakelijke contacten onderhouden met deze klanten.”
Wederom een ontkenning van deze tijd. Als je aan klanten komt via sociale media, dan mag het bedrijf daar wel van profiteren tijdens je dienstverband. Maar daarna moet er zeker controle zijn. En volgens deze advocaat moet je die contacten niet eens aan kunnen gaan.

Het ergste van dit gewauwel is nog wel dat het FD gelezen wordt door een aantal beslissers die bevestigd zullen worden in hun vooroordeel. Dat is al te zien in de reacties op het online artikel. Natuurlijk leven we nog in het wilde westen van social media en is de inzet daarvan lang niet altijd even effectief. Maar met repressief juridisch gezwets zal geen individu of bedrijf verder komen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie