Hoe verandert digitale creatie in crisistijd?

Welke impact heeft de coronacrisis op het werk en de business van digitale bureaus? 'Door social distancing liggen er kansen voor VR & AR'

De digitale versie van het DGTL festival tijdens afgelopen Paasweekend.

De coronacrisis heeft het digitale transformatieproces van veel merken versneld. Stichting Dutch Digital Design vroeg Superhero Cheesecake, DDB Unlimited, This Page Amsterdam, Wonderland en Mirabeau naar wat zij nu zien veranderen in de markt.

Advertentie
advertisement
'We worden meer gevraagd voor structurele, lange-termijnoplossingen'

Jordi Buskermolen, Partner This Page Amsterdam: ‘Onze opdrachtgevers kijken steeds meer naar de herbruikbaarheid, schaalbaarheid en duurzaamheid van ons werk – dat was al zo en neemt nu een vlucht. Wij worden, veel meer dan voorheen, gevraagd voor het ontwikkelen van structurele, lange-termijnoplossingen en minder voor eenmalige campagnes. Wij kijken bij campagnes daarom ook gelijk of een oplossing net zo goed over de grens kan werken.

Daar komt bij dat de online doelgroepen breder worden door de coronacrisis. Mensen die in eerste instantie geen digitale omgeving nodig hadden, bijvoorbeeld omdat dit niet nodig was voor werk, zijn nu gewend om structureler online te zijn. Daar liggen ook kansen voor merken. De Nederlandse aanpak van helder design en niet terugdeinzen voor experimenteren kan hierin een stimulerende rol spelen.

Ik voorzie ook een doorbraak voor VR/AR, die maar op zich liet wachten. Door de nieuwe realiteit van ’social distancing' liggen hier voor evenementen als beurzen, congressen en festivals nu heel veel kansen. Goede voorbeelden zijn het DJ Marshmello concert in het spel Fortnite van vorig jaar, of het DGTL festival afgelopen Paasweekend. Het festivalseizoen is verloren, dus zulke initiatieven zul je meer zien. Het zal onderdeel worden van “het nieuwe normaal”.'

‘De designer wordt steeds meer een creatieve programmeur, en een choreograaf’
'Ruimte, geluid, licht en omgevingsfactoren worden het palet van de multi-sensory designer'

Henk Haaima, Creative Director Mirabeau (A Cognizant Digital Business): ‘Onze klanten bewegen op het moment sterk naar data, sensors en algoritmes – als antwoord op de acceleratie van de digitale transformatie waar we nu in terecht zijn gekomen. Daarmee kunnen we tot digitale producten en services komen die organisch en dynamisch inspelen op het voortdurend veranderende consumentengedrag.

Uiteindelijk moeten designers producten en services nog steeds begerenswaardig maken, maar de wijze waarop verandert door de nieuwe “materialen” nu alleen ingrijpend. Artificial intelligence in combinatie met design betekent bijvoorbeeld dat je schoonheid gaat automatiseren en dat je als het ware de algoritmes ontwerpt die het design, de experience, realtime genereren. De designer wordt zo een creatieve programmeur, en: een choreograaf.

Ruimte, geluid, licht en andere omgevingsfactoren worden het palet van de hedendaagse multi-sensory designer. Neem – heel toepasselijk – een eventuele corona-app, een levende app die voortdurend inspeelt op veranderende omgevingsfactoren. Dit betekent dat een designer zijn ontwerp dynamisch maakt, door factoren als dichtheid van het aantal mensen, lichaamstemperatuur, luchtvochtigheid en snelheid van bewegingen van invloed te laten zijn op de verschijningsvorm van de getoonde informatie.

Willem de Kooning zei al “You have to change to stay the same”. Als designer zou ik in deze zeitgeist, met alle nieuwe materialen en de onzekere context, nu juist gaan voor timeless design. Goed doordacht, goed uitgevoerd en mooi design, dat bestendig is in tijden van acceleratie en voortbouwt op onze rijke designtraditie.’

De Makerspace van Mirabeau, waar ze experimenteren met multi-sensory design.
De Makerspace van Mirabeau, waar ze experimenteren met multi-sensory design.
'Voor digital georiënteerde agencies onstaan nu juist meer kansen'

Niels van Esch, Managing Partner en Head of Production Superhero Cheesecake: ‘We zien op dit moment dat een aantal van onze klanten de hand op de knip houdt, maar er komen zoals verwacht altijd genoeg kansen door – digital staat nooit stil. Of het nu one-offs zijn die alleen in de huidige werkelijkheid een kans maken; een virtuele testrit in de nieuwste BMW of toch die nieuwe .com, voor ons loopt de business door. En merken als Storytel of Netflix zien een enorme uptake in klanten en time spent op hun platforms, dus daar pitchen we ook actief op.

Hoewel de komende tijd heel onzeker en voor veel bedrijven op geen enkele manier positief is, denken we dat voor digital georiënteerde agencies juist meer kansen kunnen ontstaan, zoals merken helpen met een sterkere online presence. Op het gebied van ecomm en product experiences bijvoorbeeld. Op dat vlak zal sowieso veel werk te doen zijn.

Superhero Cheesecake is bijvoorbeeld gevraagd om een concept te bedenken voor een merk dat niet naar de afgeblazen Salone del Mobile in Milaan gaat. Het verzoek was om de standbouw volledig online te tonen in een 3D experience waarin met de nieuwe producten geïnteracteerd kan worden. Zo leren we in deze periode als industrie ook allemaal nieuwe skills.'
 

Niels van Esch, Managing Partner en Executive Producer bij SuperheroCheesecake.
Niels van Esch, Managing Partner en Executive Producer bij SuperheroCheesecake.
'Voor digital georiënteerde agencies ontstaan nu juist meer kansen'
'De rol van design is op dit moment veel groter dan normaal'

Friso Ludenhoff, Executive Creative Director DDB Unlimited: ‘Wat onze eigen digitale transformatie betreft ben ik heel enthousiast. Het is geweldig om te zien dat een Zoomvergadering of presentatie nu heel gewoon is geworden. Daar zit tijdwinst die we na corona zeker zullen behouden.

Voor het werk dat we voor onze klanten maken, zitten we nog in een fase waarin we vooral reageren op wat er allemaal gebeurt. We hebben bijvoorbeeld samen met Toyota en het Rode Kruis de #bezorgservice opgezet om alle donaties die gedaan worden te transporteren naar waar het hard nodig is. Omdat het snel moest en we geen of alleen heel kleine shoots kunnen organiseren, hebben we dat met (grafisch) design opgelost.

Voor design is dit stiekem een grote kans. Er ontstaan nu nieuwe manieren van werken, waarbij de rol van design op dit moment veel groter is dan normaal – design kan gewoon in huis of remote worden gemaakt. Wat natuurlijk resulteert in veel meer werk en dus ook veel meer mooi werk. Ook dat is hopelijk een blijvend effect.

In de groeiende hoeveelheid boodschappen die online op je afkomen, is goed design überhaupt onmisbaar om op te vallen en je te onderscheiden. De visuele identiteit van een merk wordt juist door de digitale transformatie steeds belangrijker.’

'Dít is het moment om je blijvend te onderscheiden'

Martijn van der Does, Founder experience designstudio Wonderland: ‘We krijgen steeds meer vraagstukken van bijvoorbeeld grotere corporates en overheidsinstanties over hoe consumenten denken over hun product of service. Ze willen weten hoe ze dat digitaal beter onder de aandacht kunnen brengen en hoe ze duidelijker kunnen communiceren wat de waarde ervan is.

Met ons team kijken we naar de huidige ambities van merken om deze vanuit een consumer centric mindset met strategie, design en tech waar te maken. We bieden antwoorden als: “Dit is hoe een designsystem voor dit product kan werken.” Of: “Dit is hoe een interactieve game voor kids de interactie tussen kind en ouder kan helpen.” En: “Dit is hoe je je hiring process kunt visualiseren.”

We zien hierin een verschil met de tijd voor corona. Bedrijven en de overheid zijn hier versneld over aan het nadenken, zeker nu iedereen nog meer online is. Consumenten hebben maar een beperkte capaciteit om alles te onthouden, dus hoe zorg je ervoor dat een toekomstige klant uit al die online informatie nú juist voor jouw product of service kiest? In onze ogen is dit het moment om je blijvend te onderscheiden.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie