Om mensen in te lichten over over het coronavirus, zijn allerlei er digitale initiatieven op touw gezet. Wat zijn de opmerkelijkste?
Veel behoefte aan coronanieuws, maar ook aan entertainment, meldt Stichting Kijkonderzoek.
Een Frans brillenmerk ligt onder vuur vanwege een smakeloze reclamecampagne.
Extra maatregel om kwetsbare groep te beschermen in verband met coronavirus
Vraag- en aanbodplatform mondkapjesnodig.nl koppelt particulieren en bedrijven aan zorgverleners
Veel particuliere- en bedrijfsinitiatieven zijn deze week in het leven geroepen om de groepen die het zwaar hebben extra te steunen.
Dit is de meest recente update van IRI met omzet-inzichten over supermarkt, online, convenience, drogisterijen en slijterijen.
Donatello Piras analyseerde de toespraak van de koning en zag hoe hij met stijlfiguren de drieslag en enumeratie wilde verbinden.
Alles Augmented #42: tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality, met deze keer: samenwerken en sporten op afstand.
Voor ieder bedrijf is het van belang de (online) marketingactiviteiten op peil te houden. Juist nu.
Om nog meer mensen te overtuigen van het nut van social distancing, komt het Amsterdamse Boomerang Agency met een sterke campagne.
'De grote voorjaarsschoonmaak is dit jaar extreem vroeg begonnen.'
Ondernemers die in deze crisistijd met een briljant idee rondlopen, worden een handje geholpen.
Het FMCG-concern trekt 500 miljoen euro uit om afnemers en leveranciers te helpen.
Afstand houden, stay safe en thuisblijven. Hoe Audi, Coca-Cola, McDonald's en Netflix hun uitingen aanpassen
Het grote internationale event van 12 maart aanstaande wordt verplaatst naar donderdag 24 september later dit jaar.
Familiemerk wil met landelijke actie de voedselbank steunen om gedupeerde families te helpen
'Het leek ons niet gepast om dit te communiceren in deze tijd.’
Een boodschap van kracht en hoop, maar ook een met een oproep. Handen op elkaar voor de harde werkers, maar verder: handen thuis.
Keune neemt het corona-initiatief ‘Support your salon’
Media-inkoper ziet groot effect op mediagedrag.
Brancheorganisatie NNP wijst op belang nieuwsvoorziening.
'Samen posts kijken'-optie toegevoegd in de video-chat
Van zwoele quarantainetips tot anti-coronamatrassen; wat roepen de merken en marketeers in het nieuwe virale tijdperk?
De video voert de leidende boodschap: ‘stay home and be safe’
Kun je af van afgesproken afname- of leveringsverplichtingen wegens de coronacrisis? Een relevante vraag, nu veel adverteerders hard snoeien
A.s.r. cancelt de hele campagne en komt met een corona-variant
Moeilijke tijden, na #DOESLIEF-campagne, vragen om dankbare & inspirerende aanpak.
Marketeers dienen meer dan ooit rekening te houden met Inhoud, context en optimalisatie van hun campagnes.
De hamsterende mens is op zoek naar groenteconserven. Is het alle hens aan dek bij ’s Neerlands grootste merk in de categorie?
Coronacommunitycare.nl wil centrale plek zijn voor hulpvraag en -aanbod tijdens de coronacrisis
Weinig kanalen zijn zo geschikt om informatie over corona te delen als sociale media. Een verzameling goede en vreselijke voorbeelden.
Het ene live event na het andere wordt afgezegd. Gerrit Heijkoop van LiveOnlineEvents kan de vraag nauwelijks aan.
Meer evenementen geschrapt als gevolg van coronacrisis.
Alle kassa's bij 950 Albert Heijns en 670 Jumbo's krijgen ruiten om medewerkers te beschermen.
YUNE wil met poëtische video Nederlanders een hart onder de riem steken in strijd tegen COVID-19
Voor kinderen die momenteel niet naar school kunnen, worden er allerlei initiatieven bedacht. Zapp Live komt met een dagelijkse show.
Het EK wordt vanwege het coronavirus verplaatst naar 2021. De mediabranche zal daardoor behoorlijk wat reclame-inkomsten mislopen.
Heineken, Unilever, Grolsch en nog veel meer horecapartners slaan handen ineen met initiatief om horecaondernemers te steunen.
Is het zinvol om te investeren in marketing in tijden van crisis? Ja, zegt Fons van Dyck, zich baserend op onderzoek naar grote recessies.
De ADCN, Esprix en AMMA’s stellen de award-shows uit in verband met COVID-19.
Hoe gaat China om met het ‘nieuwe normaal’? Een onderzoek van Dentsu Aegis Network China.
UPDATE Adverteerders annuleren of verplaatsen campagnes vanwege coronavirus. Ster staakt actie 'trouwe adverteerders'. 'Nu ongepast.'
Afas: ‘De aanleiding is niet positief is, maar we kijken uit naar de kans om op nieuwe manieren samen te werken met collega's en klanten.’
Het tech- en muziekfestival SXSW waar honderden Nederlanders naar zouden afreizen ziet zich toch genoodzaakt het festival uit te stellen.
Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten? Wat doe je intern?
Wat als we te maken krijgen met een grote uitbraak ? Wat moeten bedrijven doen om te voorkomen dat zij volledig lam worden gelegd?
In hun wekelijkse media- en marketing-podcast gaan Thijs van Dijk en Daniel Kok in op de impact van het coronavirus op de marketingwereld.
De beurskoersen van de grote internationale bureaugroepen laten een dramatische daling zien, die de daling van de beurzen overtreft.
De prijzen van producten stijgen door de uitbraak van het coronavirus. Maar waar zijn de purpose-gedreven merken nu?
Product placement in ‘No Time To Die’, én aankomende commercial met Bond-babe Lashana Lynch voor nieuwe Nokia smartphone
Het Coronavirus in 11 gevolgen (en waar mogelijk oplossingen). Van het afgelasten van Mobile World Congress tot mislukt inhaken.
Dit is de impact die het coronavirus tot dit moment heeft op de marketingactiviteiten van Nima-leden.
Als iets de kracht van een naam bewijst, is het wel het Corona-virus.
Minister Eric Wiebes (Economische Zaken) heeft zich de woede van zzp'ers op de hals gehaald.
Pubcrawls gingen door ondanks oproep in nieuwe commercial van de Ierse bierbrouwer
Nieuwe commercial laat zien dat de voordeeldrogist zich wil aanpassen door zichzelf te blijven
Zweedse woongigant wil inspireren om samen slimmer thuis te zijn.
Topman Mark Read: WPP heeft sterke financiële positie.
Facebook houdt de media over het ‘Facebook Journalism Project’ op de hoogte met een speciale nieuwsbrief.
Nieuwe strijdkreet: 'Amsterdammers kopen hun boeken in Amsterdam, in de winkel of online'
De campagne volgt het advies van het kabinet: 'Houd afstand. Houd contact'
Fans vonden de groots opgezette campagne van KFC ongepast en protesteerden massaal.
Omdat we er nog aan moeten wennen dat thuiswerken voorlopig de nieuwe norm is, verlopen veel video-vergaderingen niet altijd even soepel...
Inzicht in het gedrag van Nederlanders in crisistijd.
De creatieve industrie staat noodweer te wachten de komende tijd.
Bureau Glasnost verantwoordelijk voor interactieve rondleiding
Nieuwe virtuele ontmoetingsplaats moet creatieven in quarantaine ondersteunen
Het Amsterdamse evenementenbureau Eventcare heeft de 'Quarantainer' ontworpen: een mobiele ontmoetingsplek zonder besmettingsgevaar.
De volgende editie van het jaarlijkse creatieve festival is pas weer in 2021
De coronacrisis slaat hard toe. Adformatie houdt je op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor marketing, communicatie en media.
Het bioscoopmerk wil het thuiszitten leuker maken
De campagne moet hoop en kleur geven in deze donkere dagen.
Campagne krijgt door coronacrisis een andere betekenis en wordt wereldwijd uitgerold.
Thijs Verheugen van Posterscope laat inspirerende voorbeelden zien van uitingen in deze tijd waarin we massaal binnen blijven.
'Stay-At-Home Catwalk' uitgezonden via Instagram
Bureau organiseert een vrijmibo voor alle 70 medewerkers, ieder heeft een eigen avatar.
Vierhonderd medewerkers van een bedrijf dat elektrische steps verhuurt, moesten via Zoom te horen krijgen dat ze waren ontslagen.
Techgigant wil voor einde van deze week 1 miljoen ‘design’ -maskers verschepen.
De zoekmachinegigant volgt hiermee Netflix en Facebook
Iedereen kan straks een-vergeet-mij-nietje ophangen voor patiënten die niet bezocht worden.
Elon Musk beloofde de wereld weer eens te redden maar vloog (opnieuw) uit de bocht.
YouTube heeft alle video's in de ban gedaan die misleidende informatie verspreiden over 5G en het coronavirus.
Doordat er nu geen doelgroep receptief is voor andere onderwerpen, komen marketeers straks nog voor een nieuwe uitdaging te staan.
Influencers promoten producten in ruil voor bereik. Veel van hen voelen het dus direct nu marketinguitgaven zijn teruggeschroefd.
Lancering hoorspel ‘Hoekjes van Geluk’, toont aan dat ‘Verbeelding misschien wel de mooiste vorm van creativiteit is.’
Outdoorwinkelketen Vrijbuiter houdt vast aan gekozen pay-off en campagne ondanks coronacrisis.
In de vijfde aflevering van podcast #PRAATMETME gaat de blik naar binnen: hoe houdt de reclamebranche zich onder de crisis?
Nieuwe VR-toepassing Thuisuitjehuis.nl maakt virtueel reizen mogelijk en brengt de schoonheid van de leegte naar je toe.
Bezorging van spellen is onderdeel van samenwerking met spellenmaker Hasbro
Hamburgerketen wil met nieuwe social media-campagne toetsen of het brein nog functioneert in quarantaine.
De nieuwe campagne van Zalando wil de creativiteit aanmoedigen die nodig is om thuis te kunnen sporten.
De overheid maakt haast met de corona-app. Privacy-organisaties maken zich zorgen.
Minimalistische ‘Creativity goes on’-advertentie brengt het publiek in vervoering.
Deense speelgoedmaker lanceert daarnaast #letsbuildtogether om mensen in quarantaine aan te moedigen.
Pingpongballen en muizenvallen laten zien hoe het werkt.
Mensen worden opgeroepen een Hartenhuis op te hangen om kwetsbare kinderen te steunen.
De overheid heeft meer dan 750 voorstellen voor corona-apps binnen. Vijf voorstellen worden geselecteerd.
Komend weekeinde organiseert het ministerie van VWS een zogenaamde appathon om de corona-apps te testen.
FJ initieert campagne om ouderen ‘op afstand dichtbij te houden.’
Retailketen lanceert campagne en gaat online videoconsult aanbieden voor oog- en hoorzorg
NGO wil Nederland activeren met campagne ‘We doen dit. Samen.’
De video met Jeangu Macrooy moet bijdragen aan een positief Koningsdaggevoel thuis
Alles Augmented #44: tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality, met deze keer: social distancing en woonkamer concerten.
Visit Twente wil Nederlanders in quarantaine inspiren om straks, als het weer mag, naar Twente te komen
Bij Booking.com draait het slechts om drie zaken: winst, winst en winst.
'In mijn opinie dient de app als een eventueel middel in een veel groter geheel', schrijft Ivo Roefs. 'Dit is een uniek probleem.'
Noodzaak om "de epidemiologische eisen van digitale ondersteuning" aan te scherpen.
Best bekeken toespraak premier tot nu toe.
Wunderman Thompson verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe campagne
Het kabinet laat de komende vier weken een nieuwe corona-app ontwikkelen. Die moet op 19 mei in de steigers staan.
Unox en Talpa organiseren virtueel Koningsdagevent
Dat het ministerie nu zelf aan de slag gaat met een corona-app, 'staat in contrast met het open proces dat gekozen was', zeggen experts.
Tijdens de zesde editie van het evenement brengen 400 online pronkstukken een ode aan 75 jaar culturele vrijheid.
De evenementenbranche heeft het zwaar te verduren, nu alle evenementen tot 1 september zijn afgelast. En de horizon is nog niet in zicht.
In januari zag DEUS het licht. Afgelopen weekend deden ze mee aan ‘appathon’. De initiators over de noodzaak van ‘human-centered AI'.
Maaltijdplatform gaat naast spellen nu ook magazines bezorgen.
Technologische oplossingen om het leven in het nieuwe normaal wat makkelijker te maken, schieten als paddenstoelen uit de grond.
Vroeger was het leven simpel. Je had Wiegel. Die was rechts. Dus die haatte je. En je had Van Agt. Een even verdorven sujet.
Michiel Mulder [Hema]: ‘Snel produceren wordt niet per definitie de nieuwe norm, maar momentum is nu superbelangrijk.’
Biermerk wil vrienden eraan herinneren in contact te blijven tijdens lockdown
Campagne wil slachtoffers en omstanders bewegen in actie te komen, juist nu iedereen thuis zit.
Welke impact heeft de coronacrisis op het werk en de business van digitale bureaus? 'Door social distancing liggen er kansen voor VR & AR'
Ook in YouTube-video’s van Robert Jensen worden geregeld onjuiste en onbewezen uitspraken over het coronavirus gedaan, aldus het platform.
Een van de adviezen is om de ruimte de eerste 24 uur na het vertrek van gasten niet te betreden.
De commercial laat zien hoe de telecomprovider onderwijs en zorg steunt.
In plaats van een leider, toonde de minister zich een slachtoffer van de situatie.
Het 'Corona Dream Team' staat onder extreme druk van de publieke opinie. Denk aan de bondscoach van het Nederlands elftal maal duizend.
De NOW-regeling blijft nog steeds gesloten voor startups. 'Hierdoor dreigt de grootste kaalslag ooit', zegt de dSa.
Google's videobeldienst Meet is vanaf nu gratis voor alle gebruikers.
De taxichauffeurs krijgen volledig vergoed terwijl bij Uber ook 5400 banen op de tocht staan
De afgelopen weken neemt de kritiek op het OMT toe. Wie zitten erin, hoe zijn zij geselecteerd, hoe komen hun adviezen tot stand?
Mensen zijn vooral op zoek naar informatie over het voorkomen van besmetting met corona, de symptomen en behandeling ervan en een vaccin.
Onderzoekers denken dat een dekkingsgraad van 60 procent - volgens De Jonge noodzakelijk voor succes - mogelijk is.
Vodafone-klanten met 5G in hun abonnement en een geschikt toestel kunnen binnenkort gebruik maken van het snelle internet.
De creatieve industrie verkeert in zwaar weer. De alliantie ENCORE komt op voor de ruggengraat van de creatieve sector.
Werkbaarheid, creatief oplossen en het empathisch doorzien van wat realistisch geleverd kan worden, worden de standaarden.
Nederlands fotografietalent krijgt kans om zichzelf in the picture te spelen.
De VVEM heeft in een brief aangedrongen op nieuwe maatregelen voor de door de coronacrisis zwaar getroffen evenementenbranche.
Boeren geven zelf digitale rondleiding met Dafne Schippers en Epke Zonderland.
Modebedrijf begonnen met ontwikkelen van beschermende maskers vanwege de toenemende consumentenvraag.
Leidinggevenden moeten ervoor zorgen dat al hun werknemers de app installeren. Toezicht op privacy is er niet.
Bij het vergaderen via het toch al geplaagde Zoom liggen er nieuwe gevaren op de loer. Van digital twins tot avatars... met wie bellen we?
De campagne, 'Reset de economie', laat zien dat mensen zelf kunnen bepalen hoe de economie er straks uitziet.
Campagne ontwikkeld door Wefilm en Being There
Koning Willem-Alexander oogstte maandagavond tijdens de Dodenherdenking veel lof met zijn 'integere en rake' toespraak.
Overal ter wereld moeten rechtbanken zich vanwege het coronavirus tot verschillende video-apps wenden.
Een Brits wijnmerk moest zijn marketingplannen omgooien vanwege de lockdown.
Op 11 mei verwacht H&M de klant weer te kunnen verwelkomen in alle filialen.
De coronacrisis legt gamebedrijven geen windeieren. Intussen omarmt de WHO het tijdsverdrijf om coronastress in te dammen.
Reclamebureau Everybody Likes Penguins wil de wereld een beetje blijer maken.
Coronapeiling #3 van Candid: we gaan steeds vaker naar de winkel en zitten steeds minder voor de buis.
Nieuwe video 'Connections' laat precies zien hoe we nu samen zijn... En hoe schattig mis dat ook gaat.
De app moet het mogelijk maken om contacten van coronapatiënten eenvoudiger te traceren.
Er staan 48.000 van de 63.000 banen op de tocht en het verwachte omzetverlies wordt geschat op 4 miljard euro.
‘Schoonheid als vaccin tegen de lelijkheid’
De verzekeraar schetst het beeld dat mensen het buitenleven misschien verleert zijn.
Nieuwe campagne van SNS bank laat zien dat 'persoonlijk zijn' nog steeds kan.
Nu het dragen van mondkapjes binnenkort verplicht wordt in het ov, springen ondernemers gretig in op de nieuwe markt. Wat is er te koop?
Nieuwe features voor bedrijfseigenaren en Facebook-gebruikers moeten lokale ondernemingen helpen.
Nieuw initiatief 'De Oudertelefoon' lanceert landelijke campagne voor ouders die een luisterend oor nodig hebben.
Bouwmarkt biedt met klushelden online hulp voor tuinklussend Nederland
Twitter is niet van plan is om één van de eerste bedrijven te zijn die mensen weer naar kantoor stuurt.
Bezoekers van de Open Locatiedag kunnen vanuit hun luie stoel deelnemen aan vier virtuele rondleidingen.
Nederlandse gebruikers zijn de eerste in Europa die de stories kunnen plaatsen.
Klanten van Corendon kunnen getest worden op het coronavirus. En dat leidt tot een storm van kritiek.
Campagne van Centrum Seksueel Geweld gedeeld met ruim 6500 leerkrachten en schoolleiders zodat zij misbruikte kinderen kunnen bijstaan.
Volgens de Zaanse grootgrutter genieten we juist nu meer van producten die van dichtbij komen.
Fitnesscentrum Club-Life plaatst overkapping van 1800m2 en heeft goedkeuring van gemeente en brandweer.
‘Door nieuwe geleidehonden op te leiden, geven we mensen met een beperking weer meer vrijheid'
'We willen mensen inspireren om samen groener uit de crisis te komen’
Het bureau wil met de internationale campagne voor het automerk aangeven dat creativiteit een crisis kan verslaan.
Rogier Vijverberg, creative director van SuperHeroes, maakte in New York een billboard-fotorapportage.
‘The 'Friendlong’-sandwich is onderdeel van nieuwe openingscampagne van de restaurantketen.
Met ‘Get Together’-campagne wil het automerk laten zien dat rijden en samenzijn zowel veilig als leuk kan zijn.
Gebruikers stellen met de ‘DreamLab-app’ de rekenkracht van hun smartphones beschikbaar aan wetenschappers
E-bikemerk lanceert eerste internationale merkcampagne om toonaangevende shift in mobiliteit door te zetten.
Albert Heijn, RIVM en Auping hebben hun reputatie in dezelfde periode juist versterkt.
Met nieuwe zonnebrillenkoortjes-collectie slaan vrouwelijke ondernemers de handen ineen om Maasaai-vrouwen in Kenia van inkomen te voorzien
Het sportmerk verwacht winkels te sluiten en banen te schrappen.
De onafhankelijke bureauwereld heeft het zwaar te verduren door de coronapandemie, zo blijkt uit internationaal onderzoek.