iBeacon, eerste kennismaking met deze commerciële belofte.

iBeacon is de nieuwe grote commerciële belofte in Mobile Marketing. Er zijn mooie commerciële filmpjes op het web te vinden maar wat is nu de eerste echte hands-on ervaring.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zoals jullie in eerdere artikelen op Mobile Marketing hebben kunnen lezen (,  en ) hebben de eerste iBeacon concepten hun intrede gedaan. Apple, Macy’s en nog een aantal mooie retail merken zouden vorig jaar al met deze nieuwe belofte aan de slag zijn gegaan maar we horen er nog weinig over. Een mooi moment om er niet alleen maar over te gaan lezen maar om eens een paar setjes te bestellen dacht ik zo. Hieronder mijn eerste indruk.

Voor wie nog niet weet wat iBeacon is zal ik het kort toelichten. iBeacon zijn low energy, stand alone, wireless bluetooth devices die kunnen communiceren met een app op iPhone, iPad en Android. In gewone mensen taal betekend het dat het kleine apparaatjes zijn (2x5cm) die je overal in een ruimte kunt plaatsen zodat wanneer je met je telefoon langs loopt het een signaaltje afgeeft aan de app die daarvoor ontvankelijk is gemaakt.

Maar wat heb je daar nu aan in relatie tot reclame en promoties?

Stel nou dat je een mobile service / een app hebt waar mensen graag gebruik van maken (is even een gegeven). En je hebt ook nog eens indoor locaties waar die mensen jouw app gebruiken maar je weet niet precies waar ze zich bevinden omdat je nu eenmaal indoor geen gebruik kunt maken van GPS. Dan kun je dus in theorie iBeacons inzetten om boodschappen en services relevanter en intuïtief te maken doordat je weet waar de gebruiker zich bevindt.

ehmmm ok een paar voorbeelden?

Een vliegveld: de app weet of je bij de checkin bali staat, bij paspoort controle of in de shops en dat in relatie tot real time vlucht informatie. Daar kun je dus relevante boodschappen op afstemmen.

Of je hebt een FMCG product en je hebt een grote promotie waarbij mobile een centrale rol speelt. Dan zou je een voorgeprogrammeerde iBeacon op je winkel-display kunnen plakken dat een signaal afgeeft aan de app zodra de deelnemer in de buurt van de display komt. Op die manier kun je een verbinding leggen tussen mij als deelnemer en de actie boodschap van het FMCG product. Het leuke in dit voorbeeld is dat je telefoon op standby mag staan en dan werkt het alsnog. (overigens zonder dat je accu heel hard leeg loopt)

Mooie voorbeelden maar werk het ook echt zo?

De eerste tests die wij hebben gedaan wijzen in elk geval uit dat de belofte van zeer precieze locatie bepaling nog niet lekker werkt. Daarmee bedoel ik snel onderscheid kunnen maken tussen de afstand van de iBeacon en de app van een gebruiker op >10m, 5m en 1m. Maar wat wel werkt is signaleren of iemand in een vooraf bepaalde straal van bijvoorbeeld 4 meter in de buurt staat van een iBeacon. Dat is op zich meer dan voldoende om de hierboven beschreven ideeën uit te kunnen voeren. 

Tot slot.

Ik vind de iBeacon in elk geval zeer interessant en zal verschillende concepten uitproberen. Ik zal mij in eerste instantie niet richten op het pushen van aanbiedingen maar het relevanter maken van mobile loyalty en andere service concepten. De eerste commerciële resultaten zal ik delen zodra deze beschikbaar zijn.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie