[Inhaak-dinsdag] De inhakers van Amstel op social media

De dinsdag op Molblog is Inhaak-dinsdag. Samen met blogger en inhaakspecialist Gonnie Spijkstra bespreken we de leukste en opmerkelijkste inhakers van de afgelopen tijd. Ook geven we inzicht in de achtergrond van inhakers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week: er wordt steeds meer ingehaakt op social media. Amstel was recent zeer actief met inhakers en acties rondom Sinterklaas. , senior brand manager van Amstel, vertelt over de social media inhakers. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Amstel is opvallend actief met inhakers op Facebook. Welke strategie zit hierachter?
Marc Scholten: “We zijn eigenlijk pas begin dit jaar met Facebook begonnen. De kern van onze doelgroep zit op Hyves, maar er is een verschuiving gaande naar Facebook. We hebben een kalender met eigen evenementen, zoals de Amstel Gold Race en Vrienden van Amstel Live. Maar hierop staan ook zaken die onze doelgroep bezighouden, zoals vakanties, barbecue, voetbal, Kerst, Oud & Nieuw en dus ook Sinterklaas.

We kijken natuurlijk ook naar hoe Heineken dit doet, zij zijn al langere tijd bezig. Amstel richt zich voornamelijk op echt Nederlandse momenten, waar Heineken ook op internationale gebeurtenissen inhaakt.”

De ‘Sint zat te denken’ uiting was een groot succes. Wat werkt wel en wat werkt niet?
“Die inhaker was inderdaad succesvol. Hij werd door een aantal BN’ers gedeeld en behaalde ruim 50.000 views. Dit soort simpele dingen werkt op Facebook beter dan meer interactieve acties. Op Hyves doen we juist wel complexere dingen, zoals de actie waarbij je je naam kon invullen en een bierige omschrijving van je naam kreeg. Die acties worden op Hyves heel snel opgepikt.

We hebben met een team bij elkaar gezeten om dingen te bedenken voor Sinterklaas. Je moet als biermerk voorzichtig zijn als het gaat om een feest voor kinderen. We wilden ook iets doen met ‘voor Sinterklaas spelen’ en cadeautjes weggeven, maar dat kan gewoonweg niet. We hebben ons nu echt op volwassenen gericht en geen kinderlijke elementen in de acties verwerkt.

Verder heeft de actie met de niet voor enorm bereik gezorgd, maar dat weet je van tevoren. Je kunt niet real time voor honderden mensen een gedicht maken.”

Hoe werken jullie achter de schermen? Kunnen jullie echt snel als er iets gesprek van de dag wordt en bij Amstel past?
“We doen nu vooral vooraf geplande dingen, maar we zijn bezig om het team zo in te richten dat we ook sneller kunnen inspringen op nieuws. We werken hierin samen met Doom&Dickson.

Wel moet het nieuws een logische link hebben met Amstel, het moet dichtbij huis zijn en we hoeven weinig hoeven uitleggen. De blunders van de lijnrechters onlangs in de wedstrijd van Ajax tegen Real Madrid had voor Amstel – als sponsorpartner van Ajax – een thema kunnen zijn. Alhoewel de Champions League natuurlijk wel het domein is van Heineken.

Welke inhakers staan er nog in de planning?
“We gaan wat doen met Kerst en met Oud en Nieuw. We proberen vooral van alles en we hebben niet de verwachting dat onze inhakers de hele wereld rondgaan. We hebben nog geen targets voor social media. In januari gaan we evalueren en plannen maken voor het komende jaar.”

Vorige week:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie