[Inhaak-dinsdag] Inhaken in dagbladen vs. inhaken op Facebook

De dinsdag op Molblog is Inhaak-dinsdag. Samen met blogger en inhaakspecialist Gonnie Spijkstra bespreken we de leukste en opmerkelijkste inhakers van de afgelopen tijd. Ook geven we inzicht in de achtergrond van inhakers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week: Telegraaf Media Nederland reikt morgen uit, de prijs voor de beste inhaker van 2011. Terwijl inhaken steeds meer plaatsvindt op social mediakanalen. Moet je nog wel inhaken in print? Ik vroeg , senior brand manager Heineken, in 2008 en 2010 winnaar van de beste sportinhaker - naar zijn mening over de effectiviteit van inhaken in print en op Facebook.

Van Griensven: “Feitelijk vergelijk je appels met peren als je kijkt naar het bereik van inhakers in print en inhakers op Facebook. Je kunt op Facebook precies zien hoeveel views er zijn gehaald, maar: wat is precies het effectieve bereik? Is het een view als iemand voorbij je update scrollt?”

People talking about
“Wij kijken vooral naar likes, comments en shares. Van deze mensen weet je in ieder geval dat ze je inhaker hebben gezien. Het kengetal ‘people talking about’ of PTA is dus een goede leidraad. Er is een veel grotere kans dat mensen je boodschap onthouden als ze deze via vrienden gekregen hebben.”

"Traditionele media kennen deze interactiviteit niet. Het meten van printbereik is sowieso lastiger, het gaat hier om mensen die claimen de advertentie gezien te hebben. We hebben ons eigen trackingonderzoek, waarin we zo eerlijk mogelijk het bereik meten.”

Printadvertentie gaat ook viraal
“Je zou eigenlijk moeten meten in hoeverre . En over echt bijzondere inhakers doet men dat ook wel. De advertentie eind 2010 ging bijvoorbeeld hard op Twitter. Ook omdat Dominique Weesie de advertentie had getweet, maar er waren ook mensen die zelf een foto maakten van de krant en deze deelden op Twitter."

"Het delen van de advertentie stimuleren we ook niet actief. Op Facebook vragen we wel eens letterlijk om iets te delen met vrienden, bijvoorbeeld met de update ‘Heeft zin in het weekend’ waarbij de pijl naar je profielfoto wees. En als er onder een update staat ’38 keer gedeeld’, dan is dat eigenlijk ook al een call to action. Dat heb je niet in de krant.”

Flexibiliteit vs. gegarandeerd bereik
"Online is inhaken is natuurlijk veel makkelijker. Het is meer een proces, je bent always on op Facebook. Je kunt : als je een goed idee hebt, staat het een uur later online. En je krijgt direct feedback, daarom weten we beter welke tone of voice werkt en passen we dit toe in banners, apps en op onze eigen site.”

"In de krant betaal je voor gegarandeerd bereik. Je maakt gebruik van de autoriteit van het medium. Je kent precies de doelgroep en de impact. Een 1/1 advertentie in De Telegraaf bereikt ruim 1,4 miljoen personen*. Dit halen we nog niet op Facebook. Een succesvolle post was bijvoorbeeld de kerstboom van groene flesjes. Deze had een PTA-score van vierduizend en een paar honderdduizend views. Gemiddeld scoren we per post een PTA van 600 en een bereik van ongeveer 50.000. Een substantieel bereik.”

*Bereik De Telegraaf onder MV13+ op een doordeweekse dag: 2,1 miljoen. Bron: NOM Print & Doelgroep Monitor 2010-II/2011-I.
Een 1/1 full colour advertentie in De Telegraaf wordt door 66% van de lezers bekeken. Bron: Reclame Reactie Onderzoek Bureau Consumenten Onderzoek. 69% van 2,1 miljoen = 1,4 miljoen. Op zaterdag heeft De Telegraaf 2,5 miljoen lezers, waardoor het reclamebereik van je advertentie ruim 1,7 miljoen is.

Vorige week:
Lees meer over inhakers op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie