Merken moeten minder op het gevoel spelen

De balans is zoek bij veel merken. Ze drijven teveel op emotie en hebben te weinig substantie. Maar de kritische consument prikt daar genadeloos doorheen. Hoog tijd dus voor bezinning.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We horen het nu al jarenlang: producten lijken steeds meer op elkaar. Veel marketeers hebben daaruit de conclusie getrokken dat ze zich maar beter kunnen concentreren op de emotionele dimensie van hun merk. Met als gevolg een stortvloed aan lifestyle-reclame die de consument ertoe moet verleiden voor het merk iets extra’s te betalen. Maar kritische consumenten prikken genadeloos door die luchtballon heen en kiezen voor goedkopere, maar kwalitatief gelijkwaardige alternatieven. Gelijk hebben ze, vindt Bernd M. Michael, CEO van reclamebureau Grey Global Europe, Middle East en Africa, en voorzitter van de Europese associatie van reclamebureaus. Adverteerders en reclamebureaus zullen zich volgens hem meer moeten richten op het product achter het merk en zich er niet langer bij neerleggen dat merken op productniveau uitwisselbaar zijn. Want merken kunnen enkel overleven als ze voorzien in een behoefte die door de consument echt als noodzakelijk wordt ervaren. En dat lukt alleen als het betreffende merk ook qua gebruikswaarde weet te overtuigen. Desnoods moet een deel van het communicatiebudget geïnvesteerd worden in innovaties die ervoor zorgen dat het merk ook waar voor zijn geld biedt. Want merken waarvan de emotionele en de rationele meerwaarde niet met elkaar in evenwicht zijn, hollen op den duur zichzelf uit.

Bron: absatzwirtschaft

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie