Nick Roope (Lovies): 'Een goede creatief is tegenwoordig tamelijk geeky'

Juryvoorzitter Nick Roope legt uit waarom meedoen aan de Lovie Awards een goed idee is.

De zijn een bekroning voor topkwaliteit online werk van Europese bodem en worden ook wel de Oscars van het Europese web genoemd. Met 52 winnaars was Nederland vorig jaar sterk vertegenwoordigd. Inzending voor het komende (zesde) seizoen is inmiddels geopend.

Waar staan de Lovies voor? En wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in digital design? We vroegen het aan Nickolas Rope, juryvoorzitter van de Lovie Awards en creatief directeur van het Londense Poke.
 

1. De Lovie Awards gaan over digitale creativiteit in de breedste zin. Waarom zouden marketing bureaus en adverteerders deelnemen aan de Lovies?

&;Het winnen van een Lovie is om een aantal redenen interessant. Zo bestrijken de Lovies de volle breedte van het internet: van websites tot online video en van online advertising tot mobile apps en sociaal. Dit is dus niet slechts een "Industry Award". Dat is ook deels waarom we de Lovie Awards in het leven hebben geroepen in 2011.

Daarbij laten we inzendingen beoordelen door native speakers in zeven talen, te weten Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en Zweeds; wat de Lovies tot de enige echte pan-Europese prijs voor online uitmuntendheid in de wereld maakt. Het is de meest prestigieuze onderscheiding voor digital in Europa.&;
 

2. De meest opwindende digitale ontwikkelingen zullen de komende jaren plaatsvinden buiten de browser. Wat zijn de meest veelbelovende richtingen?

&;Technologie ontwikkelt zo snel. Mobiele apparaten worden steeds krachtiger en naarmate meer apparaten en sensoren worden gekoppeld, onstaan er heel nieuwe categorieën van apparaten en gebruikerservaringen. Of het nu gaat over het Internet of Things, bestuurderloze auto&;s of Virtual Reality; digitaal is absoluut "out of the box". En we zitten pas in het beginstadium.&;
 

3. De digitale economie is een wereldwijd fenomeen. De VS en later in Europa namen het voortouw, maar inmiddels lijkt het zwaartepunt te verschuiven naar China. Bijvoorbeeld op het gebied van messaging zijn daar interessante ontwikkelingen gaande. Zal het Westen in staat zijn om voorop te blijven lopen?

&;Onder invloed van een sterke mythevorming is Silicon Valley in het centrum komen te staan van alles wat er in de afgelopen jaren op tech-gebied is gebeurd. Maar haal je die narratieve schil eraf, dan zie je dat de revolutie in geografisch opzicht veel gelijkmatiger is gespreid. Veelzeggend in dit verband zijn de Lifetime Achievement Awards die we jaarlijks toekennen.

De winnaars van de afgelopen jaren waren de &;vader van wifi&; (de Nederlander ), de bedenker van de MP3 (Duitsland, ), de lead architect van de ARM microchip (Groot-Brittannië, ) en vorig jaar de grondlegger van het Cycladen-netwerk, een voorloper van het internet (Frankrijk, ). Stuk voor stuk gaat het over fascinerende tech-verhalen die wortelen in Europa.

Mijn punt is: in deze nieuwe wereld is iedereen met iedereen verbonden, is er voor iedereen een rol bij het creëren van inhoud en cultuur. Net als in de echte wereld. Even los van programmeercodes en verbindingen, is het internet in de eerste plaats een creatief platform dat draait om inhoud en ervaringen. En die kunnen overal vandaan komen: de VS, de EU, China.&;
 

4. Creativiteit en technologie smelten meer en meer samen. Het lijkt mij dat dit gevolgen heeft voor creativiteit?

&;De kwaliteiten die een goede creatief moet hebben, zijn totaal anders dan in de &;gouden eeuw&; van de reclame. Een goede creatief is tegenwoordig tamelijk geeky: vertrouwd met de complexiteit van digitale ecosystemen, bekend met de omgangstaal van sociale media en op de hoogte van uiteenlopende klantenreizen en ervaringen in digitale media.

De creatief van tegenwoordig is ook meer bescheiden en gericht op samenwerking. Wat ze overigens wel moeten zijn, vanwege hun afhankelijkheid van de vele techneuten en bouwers die hun ideeën tot leven moeten brengen. Maar de beloning voor hun werk is niet minder bevredigend. Trouwens, zo&;n reclamegod had vroeger best een saai leven. Zo helemaal alleen in z&;n glanzende kantoor...&;
 

5. Alles wordt digitaal. Lovies kent nu al heel veel categorieën. Zullen jullie in staat om alles een plek te geven in de toekomst?

&;Absoluut. Vanuit de intentie om het beste van het hele Europese internet te eren, stellen we categorieën op die een weerspiegeling geven van de digitale industrie en het werk in de volle breedte. Dit jaar hebben we een reeks van nieuwe onderscheidingen voor , plus categorieën voor  en &;&; toegevoegd.
 

6. De Lovies gaan dit jaar het zesde seizoen in. Welke winnaar heeft de meeste indruk op u gemaakt door de jaren heen?

&;Toen ik van Sophie Wilson hoorde dat haar chip-ontwerp op 50 miljard apparaten is geïnstalleerd, was ik sprakeloos. Hetzelfde overkwam me toen ik stond te kletsen met het ESA-team dat Rosetta liet landen op een komeet; toen ik de hand schudde van Wikipedia-oprichter Jimmy Wales; en toen ik Jamie Oliver sprak over zijn pogingen om de wereld beter te leren eten.

Achter al deze ambitieuze projecten gaan even zoveel verbazingwekkende verhalen schuil. Ik zou niet weten waar te beginnen.&;

Zie voor een volledige lijst met categorieën en juryleden. Inschrijven voor de 6th Lovies Awards is per 1 maart geopend. Tot 15 april 2016 geldt een gereduceerd inzendbedrag.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie