Nike’s hommage aan de vrouw geeft ons vak meer relevantie

De discussie over gelijkwaardigheid heeft misschien wel nieuwe woordvoerders nodig. Gelukkig is er Nike.

Zelfs mensen die altijd beweerden dat ze ab-so-luut niet discrimineren beseffen intussen dat ze ongemerkt racistische denkbeelden hebben. De discussie over gelijkwaardigheid is nog lang niet klaar, maar naar de mensen die hem hebben aangezwengeld wordt niet meer geluisterd. Ze zouden het over een andere boeg moeten gooien, dacht ik nog. Maar de plaat zit in een groef en hun verongelijkte toon geeft ruis op de lijn. Althans, zo voelde ik het. 

Nieuwe woordvoerders
Omdat de discussie me zeer aan het hart gaat, dacht ik: ‘Er moeten misschien wel nieuwe woordvoerders komen.’

Uit zeer onverwachte hoek (Nike Russia) komt er een bijdrage die mij recht in het hart raakt. Een hommage aan de vrouw. Ze wordt niet afrekend op haar uiterlijk en dienstbaarheid. Het is een fraai lied dat de vrouw in haar kracht zet. Ik heb geprobeerd de tekst te vertalen, maar heb daar wat vrijheid in genomen. 

Waar zijn meisjes van gemaakt? 
Bloemen en ringen, 
Roddel en marmelade, 
Toewijding en gratie, 
Strijd om zelfstandigheid, 
Doorzettingsvermogen en gratie, 
Blauwe plekken en stompen, 
Kwetsbaarheid en gebalde vuisten, 
Bloedend hart en waardigheid, 
Kracht, kussen en vuur; 
Daar zijn meisjes van gemaakt. 

Hoopvol
Dat juist een bedrijf als Nike het voortouw neemt om de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen zo mooi en impliciet te communiceren, stemt me hoopvol en geeft ons vak meer relevantie. 

Als je je afvraagt of dit soort communicatie ook onder aan de streep rendeert, oftewel sales oplevert, dan heb ik het antwoord: ja! Nike groeit in Rusland tegen de klippen op.   

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie