Premium

'Een wereld creëren die maar een paar minuten bestaat, heeft me altijd mateloos gefascineerd'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Diederik Idenburg van MOST.

Diederik Idenburg

Deze week was Diederik Idenburg, composer en oprichter van MOST____original soundtracks____audio post, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Diederik over zijn week: 'Of werk, want daar gaat het over toch? Mijn vader zei vroeger: "Werken is niet leuk, je moet gewoon een vak leren." Zo gezegd, zo gedigidaan (shout out to Extince). Accountant zou ik worden. Natuurlijk. Ik had geen idee. Maar, inderdaad, dat werk was niet leuk. Verre van. Voor ik goed en wel begonnen was aan mijn carrière bij een groot accountantskantoor besloot ik de accountancy vaarwel te zeggen en mijn liefde voor muziek te volgen. Ik belandde via via in de reclame en mode en kon daar mijn kennis en liefde voor muziek kwijt. Onderdeel zijn van een team mensen waarin ieder zijn of haar kwaliteit inbrengt om samen iets moois te maken, vond ik altijd heel erg leuk. Ik geniet ervan iets toe te voegen aan een groter geheel. En dat doe ik nu al meer dan 20 jaar. Sommige mensen noemen wat ik doe werk (iemand heeft me ooit gezegd dat ik het ook zo moet zien). Maar ik ben vooral heel dankbaar dat ik iedere dag met muziek en geluid bezig kan zijn, voor en samen met leuke mensen werk die me inspireren en uitdagen. Ik kan er echt mijn gevoel in kwijt.

Over inspiratie gesproken, ik moest even denken waar ik de laatste tijd nou echt door geraakt ben. Vanzelfsprekend luister ik veel naar muziek, ik hou op veel vlakken bij wat er speelt. Maar ik hou ook erg van andere kunstvormen. Ik ging voor de lockdown vaak en graag naar musea en concerten. Dat is wel echt een gemis van deze lockdown. Gelukkig is er iedere dag online weer veel moois te ontdekken wat me inspireert, al probeer ik niet te vaak verdwaald te raken in het eindeloze aanbod van mooi werk en vooral zelf bezig te blijven om werk te maken in plaats van het te consumeren. Binnen de industrie zijn er veel vakgenoten die ik bewonder, maar voor dit stuk wilde ik er juist buiten kijken. Voor mij is dat net zo belangrijk.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. 'De eenvoud, vorm en het organische geluid in het werk van Studio Zimoun'

'Zimoun is een Zwitserse installatie kunstenaar. Van eenvoudige materialen maakt hij installaties die geluid voortbrengen - wat bijna meditatief werkt. Kleur, materiaal en klank zijn tot een minimum beperkt waardoor je er helemaal in op kan gaan. Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de meditatieve en helende kwaliteiten van muziek en klank. De eenvoud, vorm en het organische geluid spreekt me daarom erg aan in het werk van Zimoun.'

Het kunstwerk Orbital Garden van Zimoun:

Orbital Garden van Zimoun

2. 'Vanuit een soort ruimteschip vol met apparatuur weet hij de meest bizarre klanken voor te brengen'

'Richard Devine heeft het creëren van kraakhelder geluid en bizarre composities naar mijn idee tot het uiterste gedreven. Vanuit een soort ruimteschip vol met apparatuur weet hij de meest bizarre klanken voor te brengen. Hij werkt dan ook voor de grote automotive, sport en tech bedrijven als ontwerper van klanken voor interfaces, mobiele telefoons et cetera. Ik zou dolgraag een keer een masterclass van hem volgen.'

www.instagram.com/richarddevine (122.4k volgers)

'Vanuit een soort ruimteschip vol met apparatuur weet hij de meest bizarre klanken voor te brengen'
'Vanuit een soort ruimteschip vol met apparatuur weet hij de meest bizarre klanken voor te brengen'

3. 'Een hele wereld creëren die maar een paar minuten bestaat, fascineerde me altijd mateloos'

'10 jaar lang verzorgde ik de muziek voor de modeshows van Viktor & Rolf in Parijs. De producent van de shows was het veel gevraagde Bureau Betak.

Betak werkt voor “alle grote merken” uit de mode-industrie en bedenkt iedere keer weer de meest waanzinnige decors, die altijd tot in de kleinste details verzorgd waren. Het meewerken aan dat soort omvangrijke producties vond ik altijd heel uitdagend en erg leuk.

Met een team mensen samenwerken om een wereld te creëren die maar een paar minuten bestaat (om na de grote opluchting van een geslaagde show weer te verdwijnen als een herinnering) fascineerde me altijd mateloos. Betak weet show na show weer te verassen zonder in herhaling te vallen. Dan ben je denk ik heel goed bezig.'

www.instagram.com/bureaubetak (186k volgers)

Het showdecor van Bureau Betak voor Kenzo maart vorig jaar:

Bureau Betak voor Kenzo
Bureau Betak voor Kenzo

4. DOMi & JD Beck - 'Ze zijn al zo waanzinnig goed'

'Sinds mijn tienerjaren ben ik een groot hiphop-fan. Een paar maanden geleden overleed MF Doom, een van mijn favoriete rappers. Naast het altijd dragen van een masker waardoor zijn identiteit een raadsel bleef, stond hij bekend om zijn heerlijke flow, onnavolgbare teksten die hij in aparte rijmschema’s over rauwe beats spitte.

DOMi & JD Beck zijn twee tieners en nu al briljante muzikanten die een tribute voor hem maakten waarin ze zijn nummers, die vaak van samples van muziek uit de jaren '70 en '80 zijn opgebouwd, naspelen met piano en drums. Maar daarnaast spelen ze ook gewoon keihard Giant Steps van Coltrane. Ze zijn inmiddels ontdekt door de grote muziekfabrikanten en bekende muzikanten. Hier spelen ze samen met Thundercat (ook te gek) een te gek nummer van hem, samen met popdiva Ariana Grande. Hoe cool wil je het hebben?

Ook zijn ze opgemerkt door de mainstream media. Hier een recent artikel uit de New York Times. Wat ik zo te gek vind is dat ze op super jonge leeftijd gewoon lekker hun ding doen en daar al zo waanzinnig goed in zijn.'

JD Beck & Domi
JD Beck & DOMi, gefotografeerd voor het New York Times-artikel "Who Are These Kids, and What Are They Doing to Jazz?"

5. 'Ik heb muziek op een manier gehoord die ik daarna nooit meer zo mooi heb kunnen ervaren'

'OMA kennen de meesten als het beroemde architectenbureau van Rem Koolhaas. Maar OMA staat ook voor Oswald Mill Audio. OMA maakt speakers, die geïnspireerd zijn op de conische speakers die in de jaren '30 van de vorige eeuw in filmtheaters stonden. Jonathan, de oprichter, is een fanatiek voorvechter van mooi geluid. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om de mooist klinkende muziek installaties ter wereld te maken. De kosten van deze zorgvuldig op elkaar afgestelde speakers, voorversterkers, platenspelers et cetera kunnen tot in de tonnen lopen.

Ik ben bevriend geraakt met Jonathan en heb op een aantal avonden in zijn loft in Dumbo (een buurt in Brooklyn en afkorting van Down Under the Manhattan Bridge Overpass, red.) muziek op een manier gehoord die ik daarna nooit meer zo mooi heb kunnen ervaren. De gedetailleerdheid van het geluid is niet in woorden te vatten zonder het zelf te ervaren. Alsof je de instrumenten kan aanraken. Onbeschrijfelijk. Het is bizar te horen wat we missen als we op de gangbare manieren naar muziek luisteren.

Toen ik met een heerlijk glas wijn op een stoel voor de speakers naar de muziek op vinyl luistede wilde ik nooit meer ergens anders zijn. Die gedrevenheid om mooi geluid te maken, is wat ik deel met Jonathan.'

Naschrift: hier nog een mooie film over het productieproces van OMA met een muziektrack van Diederik, die hij oorspronkelijk maakte voor een modeshow voor Cerruti.

'Oswald Mill Audio maakt speakers, die geïnspireerd zijn op de conische speakers die in de jaren '30 van de vorige eeuw in filmtheaters stonden'
'Oswald Mill Audio maakt speakers, die geïnspireerd zijn op de conische speakers die in de jaren '30 van de vorige eeuw in filmtheaters stonden'

Komende week is Berit Hol, senior creative MediaMonks, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie