De subtiele fantasieën van Jouk Oosterhof

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal fotografe Jouk Oosterhof.

Jouk Oosterhof

Deze week is fotografe Jouk Oosterhof (verbonden aan Cake Film & Photography) curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.

Jouk over haar week: ‘Mijn week gaat over plekken, vaak geleefde locaties zoals ik het noem, waar in meer of mindere mate onverwachte situaties gebeuren. Het feit dat ze geleefd zijn wekt al mijn fantasie en als daar iets onverwachts gebeurt, versterkt dat elkaar extra. Dat inspireert mij.’

Hier haar 5 bijdragen:

1. Er zitten huizen tussen die je niet kan bedenken

‘Mijn eerste keuze van de week is Funda – vaak een startpositie voor vrij werk. Ik begin bij het zoeken, van daaruit bedenk ik wie erin past en wat daarbij moet gebeuren. Heel veel kan ik natuurlijk overslaan, maar er zitten huizen tussen die je niet kan bedenken. Bijvoorbeeld een slaapkamer met blauwe vloerbedekking op de muur. Of Barbie-meubels in een glazen serre met net te licht gekleurde bakstenen. Daar kan ik wat mee.
Als ik ergens echt wil fotograferen, schrijf ik een brief; ik krijg gemiddeld 1 reactie per 10 brieven. Daarna ga ik langs. Reuzeomslachtig haha, maar ik geloof erin dat de energie die erin gaat invloed heeft op het uiteindelijke beeld.’

Advertentie
advertisement
Geleefde locaties op Funda
Geleefde locaties op Funda

2. Mijn buurman is mijn muze

'Mijn buurman, André, is mijn muze. Zijn huis of interieur is nooit veranderd. Hij heeft het meubilair ooit meegenomen vanuit zijn moeders huis, of in ieder geval gedeeltelijk, daar neergezet en sindsdien niets ingrijpends aan gedaan. Ik fotografeer hem altijd in zijn eigen huis, wat me ook op het idee bracht om huizen op Funda te gaan zoeken.

Ik noem mijn buurman mijn muze, hij is iemand die me inspireert. Met hem in gedachte kwam ik op ideeën die mezelf verraste. Zoals de dameskleding, die hij normaalgesproken nooit draagt, maar dan in zijn stijl en kleur. Dat maakt het heel subtiel en werpt de vraag op: waarom dragen meer mannen deze vormen niet?'

André
André

3. Deze zou ik graag groot aan mijn muur hangen, er is zoveel op te zien

'De Belgische fotograaf Dirck Braeckman gaat niet over de rode draad in mijn week. Zijn werk vormt ook geen onderdeel van mijn eigen werkproces. Ik werd wel op hem gewezen door een collega-fotograaf, die bij het zien van mijn werk aan hem moest denken. Ondanks dat het totaal anders is.

Sindsdien ben ik fan. Deze zou ik graag groot aan mijn muur hangen. Er is zoveel op te zien. Hij heeft wel eens gezegd: "Ik ga zover dat er alleen maar dat beeld is." Dat voel ik; het is af, ik heb er ook geen enkele vraag over. Het doet me ook denken aan mijn held Wim T. Schippers, die zei: "Waarom moet het altijd ergens over gaan? Een boom gaat ook niet over iets. Het ís iets."'

Dirck Braeckman
Dirck Braeckman

4. Ik slaakte een kreet van vreugde toen ik deze clip voor het eerst zag

‘Deze clip van Fat Boy Slim met Christopher Walken is ook weer zo fijn verassend. Ik slaakte een kreet van vreugde toen ik ‘m voor het eerst zag, maar baalde ook dat ik deze niet had bedacht. De clip is uit 2001. Toen kwam minder vaak voor dat iemand danst in een wat absurde situatie. En dan ook nog deze oudere man met zijn enorme charmes. En in een pak… Met zijn subtiele bewegingen. Eigenlijk gaat hij aan het einde wat over de top. Dat hoeft niet van mij. Het mooiste deel is het begin, als hij begint te dansen. Zo onverwacht en op zijn eigen wijze.'

5. Ik zoek in mijn werk naar dezelfde abstractie

‘Het fotoboek “Plaats Delict Amsterdam” gaat over veel meer dan locaties en bizarre scènes; het toont foto’s uit het politiearchief in de periode 1965-1985. Ik zou er eigenlijk iedere dag even in moeten bladeren, met een kop koffie. Op pagina 46 zie je bijvoorbeeld onderstaande beeld. Zoiets zie je in het dagelijks leven nooit. Een houding die abstract is, absurd. Het komt natuurlijk omdat ze dood is – er is geen zelfbewustzijn meer en alleen de vorm blijft over. Het maakt de pose in mijn ogen juist extra krachtig. Ik zoek in mijn eigen werk naar een vergelijkbare abstractie.
Als je dit boek trouwens hebt, ga dan ook naar pagina 83. Niet alleen de vervormde lamp, maar ook de sporen van leven vertellen met iets. En als je zo’n huis hebt, bel me dan.’

Komende week is Greo Belgers, Group Director Marketing Triodos Bank, curator van #RPOTDFAW.

Plaats Delict Amsterdam
Plaats Delict Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Advertentie