Premium

Serieel creatief ondernemer Wilbert Leering: 'Lang leve het maken!'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal creatief ondernemer Wilbert Leering.

Wilbert Leering

Deze week was serieel creatief ondernemer Wilbert Leering (47)* curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

*) - Conceptmaker & copywriter All Heads on Deck | Interim creativity 
- Creatief directeur & co-founder nuud | fresh armpits worldwide
- Partner INCK | springplank voor ideeën, 'waarmee we onder andere de eerste plant-based winterjas ter wereld hebben gelanceerd'.

Leering over zijn week: 'Lang leve het maken! Het creëren zelf is waar ik uiteindelijk het meest geïnspireerd door raak. Niet de creaties op zich. Ik herken mijzelf als reclamemaker meer in het proces dat andere makers doormaken dan in hun specifieke output. Daarom kijk ik daar graag naar, denk ik. Het uitgangspunt, de doelstelling, de overwegingen, het bloed, het zweet en de tranen. De opwaartse spiraal die wordt gevonden… dat proces zien is fascinerend.

Natuurlijk kan het resultaat oogverblindend of ontroerend zijn, maar vaak zit er voor mij meer schoonheid - meer inspiratie - in het geploeter en de aanvankelijke onzekerheid óver die uitkomst. Of juist de totaal monomane overtuiging en het onwrikbare geloof in de aanpak van een kunstenaar, architect, kok of designer. Ik vind bijvoorbeeld Hearts of Darkness, de making of van Apocalypse Now, uiteindelijk beter dan de film zelf. En die film vind ik écht goed hoor.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. De eye openers van 99% invisible

'99% invisible is dé making of-podcast voor mij. Het team, met host Roman Mars voorop, focust zich op het maken van 'het onzichtbare’; het waarom en het hoe van een bepaald gebouw, een stad, streepjescodes, een telefooncel midden in de woestijn, een opblaasbaar leger van Amerikaanse kunstacademiestudenten om de Duitsers om de tuin de leiden. Waarom hebben designers het zo-en-zo aangepakt? Hoe kwam de architect tot een bepaalde oplossing? Alles komt langs.

Een kijkje achter de schermen dus, een blik op die extreem belangrijke, alles bepalende 99% die normaal gesproken onzichtbaar blijft.

Aanraders zijn de twee episodes (deel 1 en deel 2) over de Bijlmer. Hoeveel idealisme er in dat project zat, hoeveel liefde en overtuiging, en waarom het uiteindelijk faliekant mislukte.'

99% invisible
99% invisible

2. Winnie Maas: Under Tomorrow’s Sky - geen statisch gedoe, maar een expo vormgegeven als een actieve werkomgeving

'Een merk ontwikkelen of een campagne maken valt natuurlijk in het niet bij zoiets groots als de verticale steden of gestapelde dorpen van MVRDV. Maar toen ik keek naar Jan Louters docu Under Tomorrow’s Sky op 2Doc over Winy Maas (de M in MVRDV) en zag hoe hij werkte met zijn mensen bleek dat ineens heel dichtbij en ontzettend leerzaam. Hoe groot de mensen van MVRDV durven denken en de mogelijkheden die ze hebben om gestalte te geven aan hun visie, maar ook de moeilijkheden waar ze tegenaan lopen, de tegenslagen, de politiek.

Daarna nodigde vriend en collega-copywriter Ralph Edelstein mij uit om mee te gaan naar het Nieuwe Instituut in Rotterdam waar een ‘levende tentoonstelling’ over MVRDV was geopend: 'MVRDVHNI: The Living Archive of a Studio'. Geen statisch gedoe, maar een expo vormgegeven als een actieve werkomgeving - alsof de medewerkers van MVRDV net even naar buiten zijn gegaan voor de lunch - met uitzicht op het door hen ontwikkelde nieuwe Depot Boijmans Van Beuningen. Achter en vóór de schermen, in één keer in beeld. Geweldig.'

Winnie Maas
Winnie Maas

3. The Beatles: Get Back - Het zoeken, proberen, stoom afblazen en ondertussen schreven ze geschiedenis

'Ik heb deze documentaire op Disney+ echt bewust stukje voor stukje gekeken. Bang om in één keer teveel te zien. Omdat ik echt goed wil ervaren wat ze doen, hoe ze het doen, waarom ze het doen. Dit beeldmateriaal voegt écht iets toe aan alles wat ik al wist van The Beatles. Dichterbij dan dit kom je nooit meer. Heel mooi om te zien hoe doelgericht Paul McCartney is, hoe onzeker John Lennon kan zijn, hoe George Harrison vecht voor z’n plek, hoe Ringo Starr ook gewoon nog fan is van Paul en hoe Yoko Ono - weliswaar zwaar gedrogeerd - prima gezelschap blijkt. 

Ook hier zit in het maken de schoonheid. En dat het zelfs The Beatles moeite kost. Het zoeken, proberen, stoom afblazen, experimenteren en ondertussen schrijven ze geschiedenis.'

4. Stevie Nicks: Wild at Heart (backstage demo) - dit is met afstand mijn favoriete video op YouTube

'Dit is met afstand mijn favoriete video op YouTube. Fleetwood Mac’s Stevie Nicks die ogenschijnlijk achteloos een demo doet van een song terwijl ze in de maquillage wordt gezet. Het plezier in het zingen samen met een van haar achtergrondzangeressen of zangcoach en weten dat je een goeie song hebt - of in ieder geval een hele goeie hook - is zo fantastisch om te zien. Aan het einde vertelt ze volgens mij aan iemand die backstage langs komt dat ze het echt net geschreven heeft, in de auto naar de TV-studio. Deze versie van het lied is ook gewoon veel beter dan het eindresultaat. Beetje zoals met cakebeslag...'

5. The Girl Chewing Gum - een goed experiment

'Dit laatste fragment gaat niet zo zeer over maken, of misschien toch wel een beetje: over het verschil dat een goed concept kan maken. Het is in ieder geval zeer inspirerend wat mij betreft.

Het is de film The Girl Chewing Gum, in 2010 aangekocht door Tate Modern. De eerste paar minuten dat je dit werk van John Smith uit 1976 ziet, voel je verwarring en verbazing, daarna alleen nog maar nieuwsgierigheid. De wereld die de voice-over creëert wordt steeds raarder en toch blijf je erin meegaan. Een goed experiment, omdat het laat zien hoe met een simpele aanpassing van woord versus beeld een nieuwe realiteit kan laten ontstaat. En misschien is het wel een waarschuwing voor fake news, avant-la-lettre.

In de basis doen we deze ‘truc’ met conceptontwikkeling in reclame natuurlijk ook: met de toevoeging van een goed idee kantel je de wereld een beetje en maak je de realiteit leuker of interessanter.'

Komende week is Sharon de Graaf, Senior Creative bij dentsuACHTUNG!, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie