Social trends: data, humanizing en publishing

De Bazaarvoice Social Summit 2012 leverde drie trends op die mij uit het hart gegrepen zijn. Trends waarmee ook grote merken in de praktijk nog worstelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jaarlijks organiseert Bazaarvoice haar , waar sprekers van bekende merken hun kennis en ervaringen presenteren en delen. Dit jaar waren de sprekers afkomstig van onder andere Home Depot, LG Electronics, GlaxoSmithKline, Expedia, Xerox, IBM, Nokia, Google, 3M en Unilever. Deze merken zien de volgende social trends:

Data-responsive merken zullen sneller groeien
Social data is één van de waardevolste bezittingen van een merk. Het geeft inzicht in wat mensen denken, hoe zij zich voelen, en waarmee zij zich identificeren. En dat in hun eigen woorden. Bedrijven die deze social data combineren met (e-)commerce, CRM en web-analytics, dit analyseren en vervolgens in hun commerciële activiteiten incorporeren kunnen sneller inspelen op actueel consumentengedrag en creëren zo een voorsprong op hun concurrenten. Persoonlijk vind ik dat een mooie vooruitblik op de toekomst in een tijd waarin veel bedrijven het verschil tussen fans en bereik nog niet begrijpen.

Humanizing van consumenten versterkt marketing
Alle data ten spijt, de consument is nog steeds een mens. Een mens die een beetje genoeg heeft van traditionele advertising waarin hij letterlijk en figuurlijk als een nummer wordt gezien. In plaats van uit te gaan van socio-demografische gegevens en in het verleden verzamelde interesses moeten merken de hierboven genoemde (real-time) social data als uitgangspunt nemen voor hun marketing activiteiten. Zo worden de juiste consumenten op de juiste manier bereikt en beroerd.

Merken worden media
Consumenten worden nu vooral onderbroken door commerciële boodschappen. Denk aan reclamespots, ‘gewenst’ drukwerk en retargeting. Bedrijven dienen daarom consumenten aan te trekken met waardevolle content in plaats van af te stoten met irrelevante content. Een echte ‘trend’ zou ik dit niet willen noemen; in de praktijk zien we nu al dat goede content meer interactie, meer viraliteit en daardoor een hoger (kwalitatief) bereik genereert. In plaats van eenmalige successen dient multichannel content marketing een structureel onderdeel van de mix te worden.

Dit zijn misschien niet de hippe futuristische trends waar wannabe trendvorschers zich aan laven, maar geven wel inzicht in de uitdagingen die toonaangevende merken nu en in de nabije toekomst voor zichzelf zien. Ja, zelfs zij!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie