Starbucks: 5 miljoen mobiele transacties per week

Starbucks gaat de komende jaren vol inzetten op mobiele betalingen. Er worden momenteel wekelijks al bijna vijf miljoenen mobiele transacties bij Starbucks vestigingen in de Verenigde Staten geregistreerd. Dat is ruim 10% van alle transacties in de winkel. En als het aan CEO Howard Schultz ligt zal dat de komende jaren alleen nog maar verder toenemen. Mobiel betalen en het loyaltyprogramma moeten elkaar in de toekomst nog meer gaan versterken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het loyaltyprogramma van Starbucks, , heeft een belangrijke plaats binnen de organisatie verworven. Consumenten kunnen aankopen registreren en verdienen daarmee ‘stars’. Uiteindelijk doel is om de ‘golden status’ te bereiken waardoor je als klant allerlei extra’s krijgt. Hiervoor zal je als klant wel jaarlijks minimaal dertig transacties bij Starbucks moeten verrichten. Dat is echter door de loop van jaren steeds eenvoudiger geworden. Aanvankelijk werden aankopen geregistreerd met een Starbucks Card die je als consument dan ook nog eens mee moest nemen. Door een aantal handige functionaliteiten van de Starbucks app kiezen steeds meer deelnemers aan het programma ervoor de kaart niet langer fysiek te gebruiken. De smartphone gaat immers altijd mee en daarmee ook de Starbucks Card automatisch mee te nemen. Sinds kort is het ook mogelijk om loyaltypunten te sparen bij Starbucks koffie die je in de supermarkt koopt.

Steeds meer consumenten kiezen ervoor om met behulp van je smartphone (met de Starbucks app) namelijk mobiel betalen én voor het programma te sparen. Klanten kunnen via in-app betalingen of op Starbucks.com hun Starbucks Rewards saldo checken en opwaarderen. De verwachting is dat er in in het eerste kwartaal van 2014 maar liefst 1,4 miljard dollar op de Starbucks Cards wordt gezet. Daarnaast biedt het in samenwerking met Square ook de mogelijkheid om zonder de app mobiele betalingen te verrichten. 

De combinatie van het loyaltyprogramma en de betalingsmogelijkheden in de app zorgt ervoor dat Starbucks de on- en offline wereld steeds dichterbij weet te brengen. De smartphone als middelpunt tussen de verschillende kanalen. Het is de bedoeling dat er niet alleen bij Starbucks maar ook bij andere retailers betaald kan worden. Alles om de ideale gebruikerservaring te bieden en de consument het zo makkelijk mogelijk te maken. 

Vijf miljoen mobiele transacties per week    
Tijdens een conference call stelde CEO Howard Schultz van Starbucks: ‘Momenteel hebben we bijna vijf miljoen mobiele transacties per week, daarmee lopen we zo ontzettend ver voor op andere nationale retailers. Ik vraag me zelfs af of er partijen zijn die zelfs maar een miljoen betalingen in een week registreren. Dat heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van toonaangevende techbedrijven. Allemaal zijn ze op zoek om de standaard te creëren voor mobiele betalingen.&;

Starbucks heeft in de organisatie een aantal wijzigingen doorgevoerd om meer focus te krijgen op het loyaltyprogramma en mobiele betalingen. Schultz: ‘Daarom denk ik ook dat wij daarvan kunnen profiteren, ook van mogelijkheden buiten het ecosysteem van Starbucks. Deze organisatorische wijzigingen zorgen er voor dat er ruimte wordt gecreeerd om niet alleen mobiel te innoveren maar ook de dingen die we doen rondom nieuwe distrubutiekanalen. Deze kunnen we over de kanalen heen promoten en onze klanten belonen met ‘stars’ als betaalmiddel.’ 

 

 

Een samenwerking met Uber?    
Beursanalisten verwachten dat er de komende jaren de nodige partnerships worden gesloten tussen Starbucks en andere bedrijven. Jordan McKee van de Yankee Group in gesprek met : ‘Ik verwacht dat Starbucks strategische partnerships aan zal gaan met retailers maar ook andere bedrijven die goed aansluiten bij het merk Starbucks. Zo is het mogelijk om te gaan samenwerken met Uber. Wanneer iemand gebruik gemaakt van Uber en zich af laat zetten bij Starbucks ontvangt diegene een gouden status. De Starbucks app heeft 10 miljoen gebruikers die gevoelig zijn voor incentives. Het zou stom zijn van andere bedrijven om niet te kijken naar de mogelijkheden die een dergelijke samenwerking met zich mee zal brengen.’

Nederland blijft achter
De wereldwijde koffieketen heeft in Nederland inmiddels ruim dertig vestigingen waarvan het merendeel zich bevind in Amsterdam. Er wordt in ons kleine kikkerland nog geen gebruik gemaakt van het (mobiele) loyaltyprogramma en dus ook nog niet van de mogelijkheid om mobiel te betalen. Bij onze Oosterburen is dat wel het geval. Wanneer mogen Nederlandse consumenten (en marketeers) het befaamde loyaltyprogramma in Nederland verwelkomen?

Dit artikel is eerder verschenen op .

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie