Thank you Steve..

Ik had dit nooit gedacht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat ik als Macfreak een column zou schrijven, waarin ik Steve Jobs zou bedanken voor de reis in de tijd die we als digital bureaus nu aan het maken zijn. Helaas is het een reis terug in de tijd. Hier is het probleem; Mobiel internet neemt serieuze vormen aan, maar de devices - iPhones, Androids, Windows Phone & tablets - werken allemaal anders, waardoor wij bureaus a) 3 x zoveel tijd moeten spenderen aan ontwikkeling en testen van sites en b) moeten inleveren op grafische creativiteit.
Hoe is dit gekomen?

Reis eerst even met me mee. Lang, lang geleden, toen je voor internet nog snoeren nodig had, was er een aantal browser-oorlogen. Tussen Netscape, Internet Explorer, Google, Firefox en ongetwijfeld nog vele andere. Voor de consument allemaal niet zo boeiend, maar als je websites maakt die op alle computers foutloos moeten werken, is het heel vervelend.

Toen… kwam er Flash. Daarmee konden we prachtige animaties maken, slimme applicaties bouwen, film integreren, webcams aansturen, werkelijk alles. En wat het fijne was van Flash... het werkt op alle computers. Kijk vooral eens op de FWA website om te zien wat er de laatste 8 jaar voor prachtige websites in Flash zijn ontwikkeld.
Maar toen… kwam de iPhone. Het eerste mobiele apparaat, waar je daadwerkelijk een normale website mee kon en wilde bekijken, door handige zoomfuncties in een touch screen. Apple introduceerde de Appstore, waar developers applicaties kunnen verkopen, waarvan de betaling via de kassa van Apple gaat. Jarenlang heeft Apple beweerd dat Flash niet kon draaien op een iPhone of iPad. Dat er technische problemen waren met de software, waardoor het niet goed werkte op hun hardware.

Onzin natuurlijk. De enige reden waarom IOS geen Flash draait, is de 30 procent marge die ze mislopen als mensen zelf eigen apps in Flash kunnen draaien op een website. Zonder tussenkomst van de Apple kassa dus.
En door dit verhaal hebben wij nu als digital bureaus en adverteerders een groot probleem. Wij meten inmiddels dat als een campagne groots op televisie wordtondersteund, je zomaar 20 procent bezoek op een mobiel device krijgt.
Een second screen dus. Dat betekent dat je die mensen niet alleen met flash kunt opvangen. Dus moet je met HTML aan de slag. Twee websites dus. En trap niet in het HTML5 fabeltje, want dat bestaat niet. Of is in elk geval niet een standaard waarmee je uit de voeten kunt.

Het komt er dus op neer dat wij onze Flash programmeurs hebben moeten ‘downgraden’ naar HTML-ers, zodat we de groeiende vraag naar saaiere HTML websites aan kunnen.
Minder mooi, minder interactie, minder engagement en meer bugs. Want elke browser interpreteert de HTML code net weer iets anders. Alleen al het testen en debuggen van complexe HTML code op alle browsers en computers kost vele dagen.

Ik kan hier echt heel droevig van worden. Dat technische ontwikkelingen zo concreet geremd worden door de zakelijke belangen van 1 speler. Puur machtsmisbruik.

Can someone please take me back to the future..? AAaaaaahhhhHHH!!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie