Premium

Thijs Biersteker: 'Innovatie is niets zonder communicatie'

Adformatie vroeg vijf ‘unusual suspects’ naar de belangrijkste of spannendste ontwikkelingen in het vak en hun prognoses voor Cannes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De rode draad? &;Het vak was ook wel aan verandering toe.&Thijs Biersteker neemt het stokje over van . Biersteker, ex-Wieden+Kennedy, is momenteel innovation lead bij .

1. Welke ontwikkeling is je het meeste bijgebleven van het afgelopen jaar? Wat was het toppunt van creativiteit?
‘Voor mij zit de nieuwe creativiteit op het randje van communicatie en innovatie. Zoals een recent onderzoek aan Stanford University, waarbij ze door de eigenschappen van vloeistoffen een prachtige esthetiek creëren en tegelijkertijd voor een doorbraak in de wetenschap zorgen. Je ziet druppels met elkaar “dansen”; cellen voelen aan bij wie ze horen of wie hun vijand zijn. Het heeft me al een tijd in de ban.’

‘In termen van marketing moet ik toch mister Elon Musk van Tesla de sales-Leeuw geven. Deze geweldige man verandert niet alleen de hele auto-industrie hij verkoopt ook nog eens een batterij (voor je huis) als de nieuwste uitvinding sinds het wiel.’

2. Wat vind je de interessantste ontwikkeling van het moment? Of wat zou de belangrijkste ontwikkeling van het moment moeten zijn?
‘De dit jaar toegevoegde Glass Lion, voor een mooiere wereld, en de Innovation Lions zijn goede beloningen om de industrie naar zichzelf en haar rol in de maatschappij te laten kijken. Ik ben benieuwd hoe die Glass Lion gaat uitpakken en of het impact gaat hebben – het moet vooral geen pr-ding worden. ’

3. Hoe gaat het met de reclame-industrie? Laat ze kansen liggen?
‘De grootste verschuiving gebeurt buiten onze industrie om. De consultants bouwen digital shops omdat ze strategisch sterk kunnen onderbouwen wat ze doen. Inhouse agencies worden opgezet en iedereen werkt bijna direct met de klant. Misschien volgend jaar een Agency Business Model Lion?’

‘De enorme groei in purpose marketing - waartoe zijn we en merken hiertoe op aarde? - van de afgelopen jaren inspireert hopelijk onze nieuwe generatie creatives om hun verkoopkunsten ook toe te passen op “goede” startups en doelen. En dan niet alleen maar om Leeuwen te oogsten

4. Kunnen ‘wij’ de wereld veranderen?
‘Ik denk dat een combinatie van innovatie en communicatie de wereld kan veranderen. Nu gebeuren beide nogal los van elkaar. Maar hoe eerder ze samenkomen, hoe beter de wereld het verhaal begrijpt. Innovatie zorgt voor de verbazing, waardoor mensen zich opstellen voor nieuwe dingen en misschien wel nieuwe meningen. En innovatie is niets zonder communicatie.’

5. Wie gaat er voor Nederland scoren in Cannes?
‘Ik hoop de Brush Busters van Achtung! voor Philips en . Wat ik vooral hoop is dat de TU Delft en andere startups hun producten gaan insturen voor de Innovatie Awards. Dat is iets wat we als Nederland moeten gaan claimen.’

6. Naar welk land moet Nederland kijken? En waarom?
‘Let op Shanghai. Die zitten op een tipping point van copyshop naar zelf sterk werk maken. Er ontstaat daar een sterke creative culture.’

7. En wat inspireert jou persoonlijk het meest?
‘Ik zag laatst een origami robotje van oplosbaar materiaal dat zichzelf opvouwt, loopt, zwemt en klusjes uitvoert – met de titel “”. Ongelofelijk, maar waar. Zoek het maar op, je zult versteld staan; verbouwereerd zelfs. Dat zegt me dat creativiteit geen grenzen kent.’

DE FAVORIETE CASES VAN THIJS IN CANNES

  •  Zlatan. Om het World Food Program te promoten, liet Zlatan zich onder tatoeëren met namen van mensen die honger lijden, trok hij zijn shirt uit nadat hij een weergaloos doelpunt had genaakt én ontving hij conform de regels een gele kaart – de media value die gecreëerd en gekocht is met die ene gele kaart, daar kunnen we nog wat van leren.

  • ’ wijst mensen tijdens de aankoop van een tweedehands vuurwapen op de gruwelijke geschiedenis van het wapen.

  • Life saving dot. Grey For Good in Singapore maakte een iodine afgevende sticker van de Bindi, de stip die in India op het voorhoofd word gedragen, om zo het tekort aan iodine bij Indiase vrouwen op pijl te houden. Simpel en effectief. Ik hoop dat het niet alleen “voor de show” (van Grey) is gemaakt.

Lees alles over het 62ste Cannes Lions Festival in het dossier van Adformatie.​

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie