‘Trouwe festivalbezoeker wordt zelden beloond’

Slechts 13,9 procent van alle festivalbezoekers geeft de voorkeur geeft aan het ontvangen van een digitaal ticket op de smartphone

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een Nederlandse festivalbezoeker geeft gemiddeld 159,40 euro uit aan tickets voor muziek- en cultuurfestivals. Dit stelt Webloyalty op basis van onderzoek onder 1000 Nederlanders, dat werd uitgevoerd door Multiscope. Festivalbezoekers besluiten meestal al vroeg in het jaar naar welke festivals ze willen: 53 procent koopt de tickets in het begin van het seizoen, bijna de helft doet dat om te profiteren van aanbiedingen zoals een early bird-korting.

Smartphone
85 procent geeft de voorkeur aan online kopen. De PC of laptop wordt hierbij nog steeds het meest gebruikt (69 procent) gevolgd door de tablet (9,4 procent) en smartphone (6,7 procent). De meeste respondenten ontvangen hun festivaltickets het liefst digitaal, bijvoorbeeld in de vorm van een PDF-bestand, en printen het zelf uit. Opvallend is dat maar 13,9 procent van alle festivalbezoekers de voorkeur geeft aan het ontvangen van een digitaal ticket op de smartphone.

Ambassadeur
Guy Chiswick, managing director Noord-Europa bij Webloyalty vindt het opvallend dat de meerderheid van de festivalbezoekers al in een vroeg stadium beslist welke festivals zij willen gaan bezoeken: ‘Het is zaak dat je als organisator dit gedrag beloont en stimuleert. In sommige gevallen wordt dit al gedaan door het bieden van early bird-kortingen of groepsaanbiedingen. Maar er liggen zeker nog kansen om de trouwe festivalbezoeker, die ieder jaar terugkomt en een ambassadeur vormt voor het festival, ook een extra voordeel te bieden. Trouwe ‘klanten’ zou je moeten belonen. Dit gebeurt nu nog maar zelden.’

Best Kept Secret overigens dit jaar al voor het eerst een extreme early bird actie voor mensen die op het terrein waren. Die konden ter plaatse al een kaartje voor volgend jaar kopen, tegen een relatief lage prijs. De organisatie verkocht toen meer dan 1.000 tickets in een paar uur tijd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie