Twijfel over Mobile

[door gastblogger Oeds] Word ik te oud voor het vak? Of zien mobile experts essentiele zaken over het hoofd? Lees en oordeel zelf.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoewel ik als geen ander overtuigd ben van de waarde van mobile voor marketing, voel ik soms twijfel. En de nodige resereve bij het mobiele wereldje. Vreemd voor iemand die mobiele oplossingen realiseert en de smartphone ziet als een briljant marketing instrument.

Waarom dan toch deze twijfel?
Word ik te oud? Zou kunnen. Maar volgens mij is er een andere verklaring: Innovaties trekken vaak veel hipsters, goudzoekers, gladde jongens, cowboys en avonturiers. Dat geldt helaas ook voor de mobiele bedrijfstak.

Het gevolg: te veel lucht, te weinig resultaat. Want laten we eerlijk zijn: Hoeveel bedrijven zijn nu echt succesvol met mobile? Ik zie regelmatig apps die het niet eens doen, alleen op een iPhone werken of nauwelijks downloads hebben.

In casestudies zie ik ook weinig objectieve succes-indicatoren zoals response-rates of een ROI. Terwijl mobiel bij uitstek een meetbaar medium is.

Jammer. Het middel is blijkbaar het doel geworden  (‘we moeten een strakke app hebben’). Het doet me iets te veel denken aan hoe het destijds met de eerste generatie websites verging. Het medium is nu ‘king’.

Dat kun je bedrijven zelf kwalijk nemen. Zij zijn tenslotte opdrachtgever. Maar ook de mobile experts. Hippe jongens en meisjes die denken dat mobile altijd de oplossing is. Het vreemde is dat echt vernieuwende, krachtige mogelijkheden van mobile zoals push messaging en location-based marketing juist weinig worden gebruikt. En dat er dus nauwelijks (effect) wordt gemeten.

Jammer. Een potentieel krachtig 1:1 medium wordt op deze manier gedegradeerd tot een plat massa-medium. Terwijl er zoveel meer kan met mobile.

Misschien verklaart dat mijn reserve en waarom ik me vaak wat eenzaam voel in de mobile wereld. Het zou mijn gemoed enorm helpen als we -in plaats van op de laatste hype te springen- er eens voor gaan zorgen dat ondernemingen gewoon geld gaan verdienen met mobile.

Maar doe het niet voor mij. Doe het voor de klant!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie