Daar komen de superspecialisten

UX Writer, SEO Writer, Name Developer... Voor elke kleine schakel in marketing en communicatie is tegenwoordig wel een specialist.

Daar komen de superspecialisten

60 kopjes koffie drinken met freelancers in één maand levert bijzondere inzichten op. Koffie is laxerender dan ik dacht. En er zijn meer superspecialisten dan ik dacht.

Er is een enorme toename van neo-vakmannen; experts die zich volledig toeleggen op een zeer specifieke taak. Waar je vroeger als copywriter ‘s morgens een naam bedacht voor een nieuw koekje, ’s middags teksten schreef voor een website en ’s avonds nog even de SEO meenam,zijn het nu drie totaal verschillende en volwaardige beroepen. 

En het is ook logisch. Voor een defect Sanibroyeur toilet bel ik ook liever een Sanibroyeur Operator dan een allround loodgieter. Deze nano-experts zijn goed nieuws voor onze branche. De puntjes op de i worden pareltjes. Mits we ze inhuren natuurlijk.

Een aantal van deze superspecialisten is inmiddels al aardig ingeburgerd, zoals de SEO Writer, de Influencer en de E-tail Manager. 

Soms heb je wat uitleg nodig bij de beroepen van de superspecialisten. Maar vaak spreken de functieomschrijvingen voor zich - ondanks dat je je misschien niet kunt voorstellen dat deze pro’s zich 40 uur in de week bezighouden met deze ene taak. Zoals de Name Developer, de PowerPoint Specialist, de Mailchimp Specialist, de Event Registrator en de Infographic Designer.

Uiteraard zijn er ook visitekaartjes die voelen als oude wijn in nieuwe zakken. Zoals de Content Creator, UI Writer, Cinematographer en CX Strategist (doelgroep strateeg). 

De meeste superspecialisten zijn ontstaan door de technologische ontwikkelingen van de laatste decennia en de verschuiving van generalisten naar experts.  

Ik licht er even vijf toe:

UX Writer

UX Design kennen we al een jaartje of veel. Copywriters liepen echter tegen problemen op als ze het UX-design in handen kregen. Hun teksten pasten niet in de buttons of kaders. Of ze vonden dat de hele flow van de site of app niet goed aansloot bij het verhaal van het merk, product of dienst. Dus besloten ze om zich UX Writer te noemen. Samen met de UX Designer ontwikkelen ze nu – net als het good old art/copy team – een UX die zowel visueel als tekstueel ijzersterk is. 

Voice Specialisten

Siri, Alexa, voice bots. Het is nog maar de vraag of voice de nieuwe interactieve revolutie wordt, maar de superspecialisten staan al in de startblokken. Zoals Voice Branding Specialists, Voice UI Developers en Voice UX Designers. 

Fixer

Dit visitekaartje wordt al meer dan 15 jaar doorgegeven in de wereld van videoproductie. Maar met de rise van online video content is haar/zijn rol de laatste jaren steeds belangijker en specialistischer geworden. De Fixer is je lokale superheld bij het regelen van je videoproductie. De onmisbare sidekick van je Video Producer. Hij/zij weet alles van de lokale cultuur en politiek, maar kan ook alles regelen omtrent vergunningen, vervoer en hotels. En ook binnen het gilde van Fixers ontstaan superspecialisten. Lokale Fixers voor documentaires, lokale Fixers voor commerciële producties, lokale Fixers voor automotive producties, enzovoorts.

Data Visualizer

De overtreffende trap van Infographic Designer. Al die data over consumentengedrag - waar we binnenkort geweldige campagnes van kunnen verwachten - moet natuurlijk ook op een mooie manier in kaart worden gebracht. Met kleurtjes, interactieve grafieken en indrukwekkende plattegronden. 

AV Performer

Een creatief die de functies van componist en motion graphic designer heeft laten samensmelten tot een kunstenaar die beeld en geluid tegelijkertijd vormgeeft. De AV Performer wordt bijvoorbeeld ingezet bij live mapping projecties op gebouwen.

 

God is in the details.

En gelukkig hebben we nu voor elke detail een andere god. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie