Weten = winst

‘Marketeers leren niet van reclame-effect’ kopte Adformatie afgelopen week. Gelukkig ligt het iets genuanceerder. Marketeers hebben volgens het Spot-onderzoek moeite om ROI-informatie om te zetten in concrete beleidsplannen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Allereerst is het heel erg goed dat we als communicatie-industrie eindelijk gaan achterhalen of hetgeen we voorstellen ook resultaat heeft. Zijn de kosten die we gemaakt hebben in communicatie ook teruggekomen?
Is de (media) investering een juiste geweest? Welk mediumtype en commercial hebben het meest bijgedragen aan sales (korte termijn ) of aan brand equity (lange termijn) en welke heeft het minst?

Het inzichtelijk maken van deze inspanningen wordt buitengewoon belangrijk de komende jaren. Ik durf te stellen dat het gros van de onderzoeken stukloopt op besluitvorming… Wel meten, maar niet concreet afspreken hoe de uitkomsten in de nog lopende campagne verwerkt moeten worden en wat we hiervan kunnen leren.

Dus als de ROI- effecten in een prachtig rapport staan maar in de kast belanden, is dat onderzoek ook een kostenpost geworden. Het is van levensbelang voor de communicatie-industrie te bewijzen dat we bouwen aan merken, bouwen aan sales en bouwen aan winst.

De lijnen moeten dus korter tussen het ROI-onderzoek en de planning maar liefst nog in elkaar grijpen. Een prachtige rol overigens voor de mediabureaus om hun ‘toegevoegde waarde’ te bewijzen en de ROI-uitkomsten direct te verwerken in een geoptimaliseerde planning.
Dan kan er een hoop bespaard worden omdat de minst effectieve communicatie weggesneden wordt. Zo ‘verdienen’ onderzoeken zich gemakkelijk terug en zijn we uit de kostenspiraal.

Dus marketeers, moeite met besluitvorming? Vraag je (media)bureau advies wat er extra verdiend kan worden als de researchresultaten direct leiden tot optimalisatie van de media-investering.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie