Zo bevorder je switchgedrag

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen week zag ik via twitter iets nieuws voorbijkomen: de disloyalty card. Een soort klantenkaart die switchgedrag moet bevorderen. Een enorme hit in Londen, en nu ook in de VS. Als eindredacteur van ben ik natuurlijk zeer benieuwd wat we hier nu weer van moeten denken.

De disloyalty card is een jaar geleden geïntroduceerd door de Engelse topbarista Gwilym Davies, de ultieme ambassadeur van de koffie. Het concept van de kaart is redelijk simpel: vergelijk het met een ouderwetse kroegentocht, . Concreet word je uitgedaagd om bij verschillende restaurants een espresso te drinken. Inmiddels is het concept ook in de VS opgepikt. Het aantal kaarten is beperkt en moet je helaas na je ronde langs deelnemende horecatenten weer inleveren. Bij inlevering maak je kans op een attentie. Bijvoorbeeld het jureren bij een heuse latte art competition of gewoon keiharde financiële benefits. Bij Davies zelf is de meest gekozen benefit: een door hem gemaakte koffie naar keuze.

Een goede fit
Nu ken ik veel bedrijven, zeker ook in de horeca, die deze open concurrentiestrijd niet aan zouden durven. Toch zijn er weldegelijk kansen voor hen. Als je jezelf echt onderscheidend kunt presenteren, krijg je het juiste type klant binnen. Die in zijn eigen peering group een hoop mond-tot-mondreclame genereert. En ja, er zullen klanten zijn die na de disloyalty card liever bij die concurrent hun koffie drinken. Maar, even tussen jou en mij, die leverden je waarschijnlijk toch de minste revenu op. Een goede fit tussen jouw bedrijf en je klanten is een belangrijke voorwaarde om vervolgens écht aan de slag te gaan met klantenbinding. En zo is de bal voor mij weer rond.

Deel je horecavoorbeelden
Het verbaasde mij trouwens om te lezen dat de participerende horecabazen aangeven dat hun leveranciers geen cent inleggen voor de actie. Ik vraag me af of er in Nederland cases zijn van creatieve marketingacties van horecaclubs. Iemand mooie voorbeelden? Ik verneem ze graag. Deel ze hier of via twitter: ">

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie