Albert Heijn levert fors marktaandeel in, Lidl maakt weer groeisprong

De marktleider leverde in 2018 ruim een halve procent marktaandeel in. De meeste formules bleven gelijk of groeiden iets.

Albert Heijn Huismerk Basic
ANP Foto

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2018 gezakt van 35,3 naar 34,7 procent, een verlies van 0,6 procentpunt. Dat blijkt uit de rapportage van Nielsen, dat de kassa-aanslagen van de Nederlandse supermarkten bijhoudt. Dat terwijl het aantal winkels groeide van 962 naar 970 winkels.

Dirk, Deka en Deen down

Naast Albert Heijn waren er maar twee andere verliezers in de marktaandelenlijst van Nielsen. Dat zijn Detailresult (Dirk en Deka) dat van 5,6 naar 5,5 procent zakte en Deen, dat van 2,2 naar 2,1 procent ging. De rest van de supermarktformules bleef gelijk, of zag zijn marktaandeel omhoog gaan. Jumbo groeide van 18,7 naar 19,1 procent marktaandeel, maar kreeg er ook 35 winkels bij (van 583 naar 618, peildatum: de laatste week van het jaar). Lidl opende maar 5 nieuwe winkels (van 412 naar 417), maar wist net als Jumbo ook 0,4 procentpunt marktaandeel te winnen (van 10,5 naar 10,9 procent).

Voor het volledige marktaandeelplaatje, klik hier

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie