In moeilijke tijden overtuigend blijven met jouw woonmerk

Hoe blijf je ook in magere tijden relevant als woonmerk? En hoe speel je daar effectief op in?

Nederlandse consumenten blijven geïnteresseerd in woninginrichting: 94% van de 18-65-jarigen is geïnteresseerd. We weten echter ook dat duurdere artikelen, zoals meubels, minder snel worden aangeschaft als het economisch tij keert. Hoe gaan Nederlanders om met deze turbulente tijd bij het kopen van nieuwe meubels en hoe speel je hier op een effectieve manier op in met jouw woonmerk? Deze vragen worden beantwoord in het nieuwe woononderzoek.

Interesse in woooninrichting

Helft van Nederlanders is afwachtend bij aankoop

Wanneer de economie verandert, worden duurdere spullen die we voor de lange termijn kopen minder snel aangeschaft (bron: CBS/ RTL Nieuws). Dit zien we ook terug in de resultaten van het recente woononderzoek: een gebrek aan geld wordt steeds vaker genoemd als issue bij het kopen van woonaccessoires en meubels. Waar vorig jaar nog een derde (33%) aangaf hier tegenaan te lopen, is dit in februari 2023 opgelopen tot 39%. Ruim tweederde van de ondervraagden is kritisch op de prijs van woonaccessoires en meubels. Door de grote prijsstijgingen geeft de helft van de Nederlanders zelfs aan te wachten met het kopen van meubels. In deze economisch uitdagende tijden zijn consumenten voorzichtiger met hun uitgaven.

Lastig bij inrichten

Relevant blijven als woonmerk

Maar hoe blijf je als (woon)merk relevant in magere tijden? Uit SWOCC onderzoek blijkt dat merken tijdens een recessie vooral no-nonsense moeten zijn en een goede gepercipieerde prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben. Keuzecriteria van consumenten blijken enigszins te verschuiven naar de functionele eigenschappen van merken: men is meer gefocust op de prestaties van het product en hecht minder belang aan het uiterlijk.

Blijven inzetten van marketing loont

Marketing helpt om de voordelen van een woonmerk te communiceren, zoals kwaliteit, duurzaamheid, comfort of stijl. Dit kan potentiële klanten overtuigen om te investeren in hoogwaardige meubels die langer meegaan en uiteindelijk kosten besparen op de lange termijn.  Bovendien helpt adverteren om de waarde van een woonmerk te vergroten. Door op te vallen tussen concurrenten en potentiële klanten te laten zien wat het merk uniek maakt. Hierdoor neemt het merk in waarde toe. Bovendien moedigt het klanten aan om terug te keren voor toekomstige aankopen.

Kortom, adverteren blijft juist belangrijk, zeker in lastige tijden!

Download de onderzoekresultaten

Benieuwd naar alle inzichten uit het Onderzoek Wonen 2023? Vul op de DPG Grow pagina je e-mailadres in en je ontvangt de onderzoeksresultaten per mail. Zo ontdek je of consumenten trouw zijn aan bepaalde woonmerken en of ze open staan voor nieuwe producten. Ook gaan we dieper in op inspiratiebronnen en keuzeaspecten bij woonaccessoires. Bovendien vind je er uitsplitsingen op geslacht, leeftijd en gezinssituatie.

Over het onderzoek
Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Panel Inzicht onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar. Een groot deel van de vragen is in 2018, 2021 en 2022 ook gesteld waardoor een vergelijking mogelijk is tussen deze vier jaren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →