Premium

'Nederlanders kopen minder bij webwinkels die te veel persoonlijke gegevens vragen'

Deze en meer conclusies staan in een rapport dat door een vertegenwoordiging van de branche is opgesteld.

Foto: 123rf Diana Kadreva

Nederlandse consumenten weten nog onvoldoende over waarom en welke (online) gegevens zij delen met organisaties zoals webwinkels. Dat concludeert een expertgroep nadat branchevereniging DDMA eerder dit jaar al zo'n statement maakte. Het nieuwste onderzoek koppelt de onwetendheid van een meerderheid van de consumenten aan een praktijkactie: mensen zeggen minder te kopen bij webwinkels die te veel persoonlijke gegevens vragen.

Data delen om verschillende redenen

Liefst 71 procent van de Nederlanders vindt dat websites hun persoonlijke data niet mogen gebruiken, meldt een expertgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de e-commerce- en digitalbranche, betaalverlener Mollie en de digitale bureaugroep Happy Horizon. Tegelijkertijd blijkt een meerderheid van de Nederlanders wél bereid om data te delen met die webwinkels, constateerde DDMA een paar maanden geleden al. Soms omdat het moet, soms omdat het korting oplevert, maar ook om andere redenen. Een groot deel weet namelijk niet wat er met de data gebeurt. Slechts een klein deel van de consumenten handelt uit privacy-oogpunt en deelt daarom weinig gegevens met webwinkels. 

Ee meerderheid van de consumenten worstelt dan ook met het 'say do-principe', stelt de expertgroep. 59 Procent van het onderzoekspanel zegt minder bij een webwinkel te kopen als die webwinkel om te veel persoonlijke data vraagt. Maar zeggen is wat anders dan doen, zo blijkt weer. De meeste mensen bestellen alsnog. De expertgroep roept de branche daarom op consumenten bewuster te maken van hun gedrag rondom het delen van data.

Takeaways

De onderzoekers delen drie takeaways voor webwinkels in de bluepaper. Een: vraag niet meer persoonlijke gegevens dan je nodig hebt om de klant te bedienen, nieuwe klanten te werven, goede service te bieden en winst te maken. Twee: neem verantwoordelijkheid voor het feit dat je consumentengegevens verzamelt. Bescherm die gegevens daarom goed en maak het delen van data begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. En drie: blijf op de hoogte van ontwikkelingen in markttrends en wetgeving. 

De volledige bluepaper is hier te downloaden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie