Drie visuele trends in moderne fotografie die impact gaan hebben op marketing, creatie en communicatie

Wie voeling wil houden met manier waarop moderne fotografie onze beeldtaal verandert, kan niet heen om een bezoek aan Unseen.

Foto: Nearly Every Rose on the Barriers in Front of the Parliament (2017, fragment. Rafal Milach/JEDNOSTKA GALLERY
Unseen

In de wereld van marketingcommunicatie domineert meer en meer beeldtaal. De rol van fotografie is hierin onmiskenbaar. Met stockbeeld komt geen merk meer weg. Daarom in deze column aandacht voor drie visuele trends in de internationale moderne fotografie die zonder twijfel zullen doorsijpelen in de beeldtaal van marketing, creatie en communicatie.

Afgelopen weekend stond het Westergas terrein in het teken van Unseen, een baanbrekend event op het gebied van moderne fotografie in Europa. ‘Ongezien’. Omdat letterlijk veel werk hier voor het eerst aan het publiek getoond wordt. De creatief directeur van Unseen, Emilia van Lynden, deelde tijdens een van de vele borrels haar visie op de ontwikkelingen in fotografie. Trends wil ze het noemen, eerder tendensen. Bij de ontwikkeling van fotografie praat je immers over langetermijn trajecten en fotografen werken soms jaren achtereen om hun projecten te realiseren.

  1. Steeds minder fotografen noemen zichzelf fotograaf. Meer en meer werken ze met mixed media. Ze bestempelen zichzelf als multidisciplinaire artiesten, fotografie is slechts een deel van het portfolio. Op Unseen is deze mixed art goed terug te zien: analoog mixt met digitaal, schurkt aan tegen 3d-sculptures, vermengt met textiel en kleurt met schilderkunst. Zo zal advertising steeds verder verweven raken met kunstenaars van allerlei allooi.
  2. Hoeveel foto’s worden tegenwoordig nog afgedrukt? Vrij weinig. Dat besef treedt steeds meer op de voorgrond in moderne fotografie. Er is al zoveel dat we geen nieuwe dingen nodig hebben maar het oude moeten hergebruiken. Op Unseen worden foto’s die lang geleden gemaakt zijn op diverse manieren ‘gereanimeerd’.  Zo was er een Italiaanse fotograaf, pardon kunstenaar, die foto’s van Amerikaanse kernproeven verbasterde tot fluffy suikerspinnen en knuffelige wolkjes. Deze trent levert een mooie parallel met hergebruik en upcycling.
  3. De derde tendens vloeit voort uit het feit dat we omringd zijn met fake news en dus ook fake images. Het doel van fotografie is vanouds een situatie zo waarheidsgetrouw mogelijk weer te geven. Digitale manipulatie ondermijnt dit streven. De werkelijkheid is niet altijd wat je ziet. Suggestieve fotografie wint daarom aan kracht: `Wanneer je met klem een thema wil agenderen of politiek issue aan de kaak wil stellen, wordt het juist krachtiger om niet te direct je beeldpunt te maken. Veel fotografien op Unseen geven slechts een hint van hun boodschap, een hint die uitnodigt om er langer bij stil te staan  en om gefascineerd te raken. It’s no longer about what photograhy shows, it is about what it hides…’

Boze tongen beweren dat kunstmatige intelligentie het creatieve proces in ons vak langzaam maar zeker zal overnemen.  Zou kunnen. Maar voor wie als primaire taak heeft om merken over het voetlicht te krijgen, is een bezoek aan Unseen niet alleen zinnig, het is ook verdraaid inspirerend. Zet dus alvast in je agenda voor volgend jaar: Unseen 20-22 sept 2019

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Mabel Nummerdor
Goeie tip Marianne die kende ik nog niet, ga zeker kijken!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie