Grafisch ontwerpers bewijzen dat verkiezingscampagne-posters niet zielloos hoeven te zijn

‘Een straatposter mag ook schuren. De Nederlandse verkiezingsposters zijn veel te braaf.'

Grafisch ontwerpers bewijzen dat verkiezingscampagne-posters niet zo zielloos hoeven te zijn. ‘Een straatposter mag ook schuren’
Links van Erik Kessels - Rechts van Flo Kortekaas

Tekst: Jeroen Junte / Designdigger

Onder de noemer De Algemene Beschouwingen hebben meer dan 160 grafisch ontwerpers alternatieve posters ontworpen voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen. Daarvan zijn er zestig te zien in de abri’s in de binnenstad van Den Bosch. Alle ingezonden posters zijn terug te vinden op de website Algemenebeschouwingen. Onder de deelnemers zijn ook reclamemaker en kunstenaar Erik Kessels en Roosje Klap.

Advertentie
advertisement
Grafisch ontwerpers bewijzen dat verkiezingscampagne-posters niet zo zielloos hoeven te zijn. ‘Een straatposter mag ook schuren’
Grafisch ontwerpers bewijzen dat verkiezingscampagne-posters niet zo zielloos hoeven te zijn. ‘Een straatposter mag ook schuren’ Links van Machine - Rechts van Roy Terhorst / Thonik

Huidige campagneposter inspiratieloos

Initiatiefnemer Edwin Vollebergh van De Nieuwe Bossche School, een gelegenheidscollectief dat bestaat uit de bureaus Attak, Autograph, Studio Boot en Studio Turbo, zegt dat er veel ergernis heerst over de kwaliteit van de ‘inspiratieloze’ campagneposters van de politieke partijen. Dit blijkt uit het enthousiasme van de hoeveelheid creatieve deelnemers.

‘Cynische anti-statements’ hebben overhand

Vollebergh vertelt dat de ontwerpers belangeloos meeden en dat zij de vrije hand hadden in het posterontwerp. 'Opvallend is dat er slechts een enkeling zich daadwerkelijk heeft verbonden aan één partij. Het merendeel van de posters zijn oproepen om te gaan stemmen.' Volgens de initiatiefnemer hebben de 'cynische anti-statements' de overhand. Hij noemt als voorbeeld een poster waarbij het partij-embleem van Forum voor Democratie een Hitler-snorretje vormt in het geabstraheerde gezicht van de omstreden lijstaanvoerder Thierry Baudet. 'Prima', oordeelt Vollebergh. ‘Een straatposter mag ook schuren. De Nederlandse verkiezingsposters zijn veel te braaf.'

Grafisch ontwerpers bewijzen dat verkiezingscampagne-posters niet zo zielloos hoeven te zijn. ‘Een straatposter mag ook schuren’
Grafisch ontwerpers bewijzen dat verkiezingscampagne-posters niet zo zielloos hoeven te zijn. ‘Een straatposter mag ook schuren’ Links van Stein de Bont - Rechts van Yuri Veerman

Bekende ontwerpers

Aan de campagne hebben diverse bekende ontwerpers en bureaus meegedaan, zoals voornoemde kunstenaar Erik Kessels en Roosje Klap, de ontwerper van de officiële herdenkingsmunt van Willem Alexander. Ook Jaap Biemans, de bekroonde art director van het Volkskrant Magazine en zelfbenoemde Coverjunkie, maakten een poster. Vollebergh noemt als opvallende inzender ontwerpbureau Thonik: ‘Zij hebben met een inmiddels veelbekroonde campagne voor de SP in 2008 laten zien dat een goed campagne-design zich direct vertaalt in zetelwinst.’

Stemmen

De Nieuwe Bossche School heeft zestig posters geselecteerd die coronaproof zijn te zien op een georganiseerde abri-route door Den Bosch. Het publiek kan op de verkiezingsdag van 17 maart een winnaar kiezen. 'Als je dan toch op de posters stemt, loop dan direct even door naar het stemhokje om te stemmen', grapt Vollebergh.

Bron: Designdigger 

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Advertentie