2020 is niet per se het jaar waarin VR doorbreekt

Maar VR heeft wel de toekomst. Met deze tips ben je er als creatief of marketeer klaar voor

Freek Teunen met een VR-bril

‘Dit wordt hét jaar van VR!’, kopten artikelen in 2015. En 2016. En 2017. Inmiddels zijn we een half decennium verder en de commerciële doorbraak van VR laat nog altijd op zich wachten. Maakt dat je sceptisch? Niet nodig, zegt Freek Teunen: VR-expert, Competence Factory-trainer en ontwerper van de virtuele Droomvlucht. Gewoon geduld houden, want VR gaat écht de wereld veroveren. En als het dan zover is, kun je er maar beter klaar voor zijn.

Verklaring voor de vertraging

Misschien lagen er gewoon meer barrières dan verwacht, denkt Freek. ‘In het begin werd je nog weleens misselijk van VR-video’s. Gelukkig gebeurt dat eigenlijk niet meer, de techniek heeft reuzensprongen gemaakt. Een ander groot probleem was de navigatie: voor gamers een eitje, maar niet-gamers konden er moeilijk mee overweg. Ook daar zijn nu oplossingen voor. Zo kun je in de Oculus Quest met een update ook gewoon je eigen handen gebruiken om te navigeren.’

Ik verwacht dat een VR-bril net zo gewoon wordt als een iPad
Freek Teunen

Schat, waar heb je de VR-bril gelegd?

Hoe meer hindernissen er worden gladgestreken, hoe dichterbij de doorbraak komt. Freek: ‘Je ziet dat de investeringen toenemen en er steeds betere applicaties verschijnen. Die dienen weer als voorbeeld voor anderen, en wakkeren het vertrouwen en enthousiasme aan. In welk jaar VR precies doorbreekt, durf ik niet te voorspellen. Is ook niet interessant. Maar ik verwacht dat een VR-bril over een tijd net zo gewoon is als een iPad.’

Met VR maak je indruk

En als het dan zover is, wat kun je er dan als creatief of marktingprofessional mee? Want dat er ook buiten de gamescene kansen liggen, is duidelijk. Freek: ‘Er zijn al bedrijven die VR succesvol hebben toegepast. Het mooiste voorbeeld vind ik de Mixed Reality-experience van Old Irish, waarbij VR gecombineerd werd met een beleving in de échte wereld. Heel mooi gedaan. En impactvol: niet alleen vergeten de deelnemers dit nooit meer, het was ook voor omstanders leuk om naar te kijken. En Old Irish had een paar toffe video’s om via social media te delen, waardoor de experience ook ná het live event nog waarde had.’ 

Om je voor te bereiden op de doorbraak van VR, hebben we samen met Freek een startlijstje gemaakt. Zodat je weet waar je aan moet denken als je aan je eerste VR-campagne begint.  

1. Gevoel is je uitgangspunt

Wanneer je een VR-experience bedenkt, moet het gevoel dat je je publiek wilt geven je uitgangspunt zijn. Want VR is bij uitstek technologie die op emotie werkt – veel meer nog dan tekst, fotografie of ‘gewone’ video. Freek: ‘Voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis hebben we een buitenspeelbeleving bedacht, maar dat idee kwam pas toen we onze ‘gevoelsdoelstelling’ hadden bepaald. We wilden kinderen het gevoel van vrijheid en uitgelatenheid geven dat in een ziekenhuis eigenlijk onmogelijk is.’

2. VR heeft een USP – gebruik ‘m

Pas op dat je uiteindelijk niet toch gewoon een hip reclamespotje maakt. Een 3D-video maken is tof, maar niet waar VR in uitblinkt: de illusie van ruimtelijkheid creëren. Freek: ‘Boursin heeft dat heel goed gedaan. Zij hadden een veilige ‘tocht door de Franse velden’ kunnen maken, maar kozen voor een achtbaan in de koelkast die je tussen de ingrediënten door laat rijden. Veel bijzonderder, waardoor de video ook beter blijft hangen.’

3. Neem je verantwoordelijkheid

Een VR-video heeft veel meer impact dan tekst, fotografie of traditionele video, doordat de ervaring ‘echter’ is. Freek: ‘Uit onderzoek blijkt dat kinderen makkelijker false memories kunnen maken na een realistische VR-beleving. Dat doet een beroep op je verantwoordelijkheid als maker: je wilt bijvoorbeeld niemand opzadelen met een trauma. Het is belangrijk dat je daarover nadenkt.’ 

4. Vergeet het geluid niet

Bij VR ligt de nadruk vaak op beeldkwaliteit, maar het geluid is minstens zo belangrijk. Freek: ‘Geluid is onmisbaar voor een realistische ervaring. Wil je een goede VR-experience neerzetten, dan móet je er een sound engineer bij betrekken.’

5. Je gebruiker heeft de regie

Anders dan bij geschreven content, grafisch design of traditionele video, heeft bij VR je kijker de regie. Waar die naar kijkt of naartoe loopt, bepaalt’ ie zelf. Freek: ‘Als maker is het de kunst om je eigen boodschap tóch over te brengen. Daar komen dus verleidingstechnieken bij kijken.’

Wil je met VR aan de slag? Dan is veel VR-video’s beleven én volop experimenteren je devies. Om je op weg te helpen, geeft Freek Teunen VR-trainingen bij Competence Factory. Benieuwd? Hier lees je meer over het programma en kun je je inschrijven.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.