Boekrecensie: De Curve

Register Marketeers van NIMA recenseren regelmatig relevante marketingboeken. Johan Bel RM las De Curve van Nicholas Novell

Welkom in de nieuwe wereld, dacht ik toen ik het boek ‘’ van Nicholas Lovell las. Deze Engelsman beschrijft de nieuwe economische principes en nieuwe verdienmodellen in het digitale tijdperk. Een must read boek voor marketeers en ondernemers, de Curve geeft je inzicht hoe je in de toekomst nog geld kan verdienen.

De curve is eigenlijk een heel eenvoudig model, maar er zit een diepe gedachte achter. Om die aan te tonen, neemt de schrijver je eerst mee in de historie en laat zien waar de bestaande verdienmodellen op zijn gebaseerd. Op principes van schaarste, massaproductie, waardebepaling met vastgestelde prijzen en overzichtelijke concurrentie. Maar die principes veranderen volledig onder invloed van internet. Schaarste wordt overvloed, massaproductie verandert in maatproductie, waarde wordt anders bepaald en wordt een variabele, prijzen dalen tot de marginale kostprijs en het concurrentiespel wordt veel intensiever.  Bovendien is niet meer de leverancier, maar de consument aan de macht. De consument, de massa bepaalt het spel. Sterker nog, de consument krijgt steeds meer grip op de productie en kan zelf gaan produceren of handelen.

Niet zoveel nieuws onder de zon, hoor ik je al denken. Maar het gaat er juist om welke impact deze veranderingen hebben op verdienmodellen. En dat legt Lovell haarfijn uit aan de hand van de Curve. Het gedachtegoed daarachter gaat over gratis weggeven van producten, over een relatie opbouwen met klanten, over waarde opbouwen, over het verdienen aan superfans. De schrijver geeft inzicht in welke impact dat heeft op verschillende branches. Sommige branches hebben de Curve al omarmd, andere staan aan de voordeur. Wie de principes begrijpt en weet toe te passen, is de winnaar van de toekomst. Wie ze niet begrijpt en blijft hangen in oude businessmodellen zal de strijd verliezen.

Ondernemers en marketeers moeten de Curve lezen of ten minste begrijpen.

Het boek leest overigens niet zo makkelijk weg, het is vrij dik met erg veel tekst. Het is alsof Lovell z’n tekst heeft ingesproken en heeft laten uittypen, als je het leest lijkt het alsof je bij een lezing zit. Visualisatie ontbreekt volledig en dat leest niet prettig. Er komen gelukkig heel veel praktijkvoorbeelden aan bod, waarmee je tot in de puntjes begrijpt wat de schrijver aan je kwijt wil. De meeste voorbeelden komen uit de media, entertainment en game industrie. Dat is wat beperkend, maar wel logisch als je kijkt naar de adoptiesnelheid van de Curve over de verschillende branches.