Campagne: ‘Maak van vuile was schone kleren!’

Schone Kleren Campagne vraagt opnieuw aandacht voor de hongerloontjes in de kledingindustrie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

 

Ondanks de inspanningen van kledingmerken zijn de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh en Cambodja nog steeds ontzettend slecht. De lonen zijn te laag om van te leven, terwijl er urenlang wordt gewerkt in onveilige fabrieken. Een leefbaar loon is een mensenrecht. Daarom roept de Schone Kleren Campagne september uit tot actiemaand: maak van vuile was schone kleren!

Vrouwen vertellen

Eind 2013 zocht de Schone Kleren Campagne negen vrouwen op in Bangladesh en Cambodja voor het project ‘Who Runs the World? Girls!’ De vrouwen vertellen hoe een reguliere werkdag eruitziet en wat zij zelf doen om hun situatie te verbeteren. Nu, negen maanden later, vroeg de organisatie wat er in hun leven is veranderd. In de fabriek is de situatie ongewijzigd: ‘Kun: Mijn situatie is niet echt verbeterd. Ik heb elke dag nog steeds problemen om rond te komen omdat ik veel te weinig verdien.’ Maar op persoonlijk vlak voelen de vrouwen zich gesterkt door de Schone Kleren Campagne: ‘Ik weet 100% zeker dat ik mijn rug recht hou! Ik ben sterk en heb mijn verhaal de wereld ingestuurd. Ik ben erg blij en ik voel me fantastisch!’ vertelt de Cambodjaanse Chhung Srey Sros (37).

Hongerstaking

De Schone Kleren Campagne geeft deze vrouwen een steun in de rug. En dat is hard nodig. Eind vorige maand nog bracht FNV Mondiaal naar buiten dat twee Cambodjaanse textielwerkers zich letterlijk hadden doodgewerkt. En een hongerstaking in Bangladesh twee weken daarvoor werd door politie uit elkaar geslagen. Zoals de Bengaalse Mim Salma Akter (23) zegt: ‘Hoe meer mensen, hoe meer hulp, het maakt het leven gemakkelijker, mijn stem is er maar eentje in de fabriek. Hoe meer mensen weten hoe het er aan toe gaat in de fabrieken, hoe meer mensen deze vrouwen zullen steunen.’

Expositie Who Runs the World? Girls!

De portretten die Zilveren Camera winnares Marieke van der Velden van de negen vrouwen maakte zijn samen met hun verhalen te bewonderen op een reizende expositie. In de maand september is deze te zien in de in Eindhoven tijdens het mode-evenement IT’S WEEKEND.

Petitie

Om een vuist te maken tegen de hongerlonen in de kledingindustrie is er een petitie in het leven geroepen. Al 55.000 mensen door heel Europa sloten zich hierbij aan. De petitie tekenen kan .

Merken checken

Voor de zomer onderzocht SKC wat 171 bekende kledingmerken doen – en laten – voor het verhogen van de lonen van kledingarbeiders. Het resultaat: veel te weinig, slechts twee bedrijven zijn hiermee serieus aan de slag. De resultaten zijn te vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie