Campagne voor mensen die zijn opgelicht bij gênante aankopen

ConsuWijzer start 'Durf te melden'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Slechts een kanten string en een kaars. Dat bleek de inhoud te zijn van het &;verwenpakket&; van 50 euro dat een consument had besteld. Daar klaag je kennelijk liever niet over bij het consumentenloket ConsuWijzer van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Om consumenten toch over de streep te krijgen, start ConsuWijzer de actie &;Durf te melden&;.

Schaamproducten

De waakhond vermoedt dat consumenten in de problemen komen door een miskoop of misstand, maar dat niet durven te melden. Ze schamen zich voor het product of de dienst zelf. Het kan ook zijn dat ze zich schamen dat ze in een verkooptruc zijn gestapt.

ACM wil met de actie dit soort zaken op het spoor komen. Tegen misstanden die groepen consumenten treffen, kan de toezichthouder optreden. Consumentenrechten zijn van toepassing op álle producten en diensten, benadrukt ACM. Ook als het gaat om gezondheidsproducten of erotische artikelen en diensten van datingsites, waarzeggers of glamourfotografen.

Ook anoniem

De toezichthouder wil ook bedrijven die dit soort producten en diensten verkopen en zich niet aan de regels houden, in beeld krijgen en eventueel kunnen aanpakken. De actie gaat woensdag vast start en duurt drie weken. Consumenten die de schaamte nog niet voorbij zijn, kunnen bij ConsuWijzer ook anoniem melden.

Top-10

Om consumenten een idee te geven over welke zaken het kan gaan, heeft ConsuWijzer een top 10 opgesteld van zaken die zij wellicht liever in vertrouwen willen melden. Ze kunnen die lijst met elkaar delen via sociale media, oppert ACM.

De lijst is geïnspireerd op klachten die ConsuWijzer op onlineforums heeft gevonden. Het karige verwenpakket staat op nummer 1. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie