Cannes Lions beloont geëmancipeerde reclame

Een reclame waarin een man de afwas doet, of waarin de vrouw in charge is? Het zou zomaar eens de Glass Lion kunnen winnen dit jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘De Lion voor verandering’, zo wordt de Glass Lion door de organisatie genoemd. De nieuwe categorie die deze week werd aangekondigd is in het leven geroepen om werk te belonen dat vooroordelen en stereotyperingen op basis van geslacht uit de weg gaat.

Geheel in lijn met de gedachte benoemt Cannes Lions een vrouw als juryvoorzitter van deze kersverse categorie: (onder andere voormalig bestuursvoorzitter van BBH en de initiatiefneemster van , hier links op de foto).

Testosteron
Daarmee komt het aandeel vrouwelijke juryvoorzitters in Cannes dit jaar uit op 6 van de 16 (38 pct). Het testosterongehalte in de Cannes-jury’s is tot nu toe altijd hoger dan dat. De ceo van het festival Philip Thomas, heeft op vragen over de – scheve – verhouding tussen mannen en vrouwen in de jury’s altijd verklaard dat de jury’s een afspiegeling van de branche zijn. Over het initiatief om de Glass Lion te lanceren geeft hij de volgende toelichting: ‘Creativiteit is zo sterk dat het cultuurveranderingen kan verwezenlijken. Wij hopen dat het belonen van creatief werk dat stereotyperingen van mannen of vrouwen aan de kaak stelt, zal leiden tot échte verandering in de reclamesector en in de maatschappij.’

De award komt tot stand met de hulp van , een not-for-profitorganisatie voor gelijke rechten voor vrouwen.

 

 

 


Wel of niet inzenden voor een Glass Lion?

 

Sekseneutraal
Cannes Lions belooft dat de opbrengsten uit de nieuwe categorie (inschrijfgelden) zullen worden gedoneerd aan een programma dat erop gericht is om tot een meer sekseneutraal medialandschap te komen.

Vorig jaar initieerde Cannes Lions al ‘See It Be It’; dat erop gericht was om de carrière van vrouwelijke creatieven een zetje te geven. Senta Slingerland, director of brand strategy van Lions Festivals, is van mening dat de toekomst van de reclame-industrie gebaat is bij meer balans tussen mannelijke en vrouwelijke reclamemakers.

Inschrijven voor kan tot en met 27 maart.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie